Metsästysampumasäännöt

Tältä sivulta löydät 1.1.2022 voimaan tulleet ampumakilpailusäännöt. Huom! 1.1.2022 jälkeen tulleet sääntöpäivitykset päivitetään sääntökirjoihin.

Metsästäjäliiton metsästysampumasäännöt 1.1.2022 alkaen

Metsästysampumasäännöt suomeksi päivitetty 31.12.2023

Jaktskytteregler på svenska (inofficiell översättning, Obs! de senaste ändringarna i översättningen och kommer under januari 2024)

Sääntömuutokset (Päivitetty 31.12.2023. Tässä sääntökirjaversiossa vuoden 2023 aikana hyväksytyt sääntökohdat korostettuna keltaisella)

Eräkontti myy  sääntökirjaa hintaan 9,90 € /kpl >> Osta kirja tästä

Pohjoismainen metsästysammunta

Regler för nordiskt mästerskap i jaktskytte 2021-2024

Pohjoismaisten metsästysammuntojen säännöt 2021-2024 (epävirallinen käännös)

Eurooppalainen metsästysammunta (combined game shooting)

Combined game shooting rules (Huom! uusimmat muutokset käännöksessä ja tulevat tammikuun 2024 aikana)

Europpalaisen metsästysammunnan säännöt 2022 suomeksi (epävirallinen käännös Huom! uusimmat muutokset käännöksessä ja tulevat tammikuun 2024 aikana)

Metsästäjäliittoa edustavat toimijat eivät osallistu tapahtumiin, joissa on venäläisiä tai valkovenäläisiä

Metsästäjäliiton hallitus on linjannut, että Metsästäjäliittoa edustavat liiton jäsenet eivät osallistu Suomessa tai ulkomailla liiton tai muiden organisaatioiden järjestämiin toimintoihin tai tapahtumiin, joihin osallistuu venäläisiä tai valkovenäläisiä.

Kevätliittokokouksen yhteydessä 20. huhtikuuta 2023 pidetyssä hallituksen kokouksessa hyväksyttiin sääntömuutos metsästysampumasääntöihin. Metsästysampumasäännöistä poistettiin kohta 6. (s.120):  ”Mikäli ulkomaalainen kilpailija ei ole SML:n jäsen, voi hän osallistua kilpailuun, mutta ei kilpaile SM-arvoista. Tällaisen henkilön on kuuluttava oman maansa metsästysammunnasta vastaavaan järjestöön.”

Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa SM-kilpailuihin osallistuvien ulkomaalaisten on oltava myös Metsästäjäliiton jäseniä. Jos ulkomaalaisia kilpailijoita on tulossa kilpailuihin, niin heidät on ennen kilpailua otettava esimerkiksi piirien henkilöjäseniksi. Tässä kohtaa piiri voi aina käyttää harkintavaltaa ja valita jäsenensä.

Suomen Metsästäjäliitto korostaa, että liiton metsästysampumasäännöt koskevat vain SM-kilpailuja ja piirit vastaavat piiritason kilpailuista ja edelleen seurat omista kilpailuistaan.