Metsästäjäliitto kouluttaa osaavia ja vastuullisia metsästäjiä

Metsästäjäliiton järjestämät koulutukset
Koulutukset ovat Metsästäjäliiton merkittävä jäsenpalvelu. Ne on tarkoitettu ensisijaisesti jäsenille ja jäsenseuroille. Osaan koulutuksista voivat osallistua myös liittoon kuulumattomat. Liittymällä jäseneksi pääset hyödyntämään koulutustarjontaa kokonaisuudessaan.

Vastuullinen ja osaava jäsenistö on yksi Metsästäjäliiton toimintaa ohjaavista painopistealueista. Muuttuvassa maailmassa metsästäjät tarvitsevat uudenlaisia taitoja. Myös kiinnostuksen kohteet ja tavoitteet omalle harrastukselle ovat entistä monimuotoisemmat. Tavoitteenamme Metsästäjäliitossa on, että suomalaiset metsästäjät ovat vastuullisen metsästyksen edelläkävijöitä, ja että metsästysseurojen toimintaedellytykset säilyvät muuttuvassa maailmassa.

Metsästäjäliitto piireineen tarjoaa monipuolista koulutusta. Seuroille järjestetään esimerkiksi koulutusta  jäsenpalveluiden ja seuratoiminnan tueksi. Voit myös kehittää taitojasi vaikkapa riistankäsittelyssä, metsästystaidoissa, riistan- ja luonnonhoidossa sekä metsästysammunnassa. Kehitämme jatkuvasti koulutuksiamme vastaamaan jäsenistön ja jäsenseurojen kysyntää. Jäsenenä voit esimerkiksi esittää toiveita uusista koulutuksista omassa piirissäsi tai Metsästäjäliitossa.

Metsästäjän hygienia- ja terveyskoulutus nyt MetsoKoulutus -palvelussa

Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus on riistanlihankäsittelyn hygieniakoulutusta. Koulutuksen suorittanut henkilö saa tarkastaa ruhon ja sisäelimet jo pyyntipaikalla. Tarkastaminen on edellytyksenä, mikäli liha aiotaan viedä leimattavaksi.

Koulutuksessa tarjotaan myös ajankohtaista, huipputason tietoa esimerkiksi riistaeläinten sairauksista, kuten afrikkalaisesta sikarutosta. Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus on erityisen hyödyllinen riistalihaa myyville seuroille, mutta se on tarpeellista tietoa myöskin perusmetsästäjälle. Koulutuksen osallistuneet kirjataan Ruokaviraston viralliseen rekisteriin. Koulutuksen hinta on edullisempi Metsästäjäliiton jäsenille.

Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus alkoi lähiopetuksena Suomessa 2010. Koulutetun metsästäjän pätevyyden antavan kurssin on suorittanut jo lähes 2500 metsästäjää. Koulutus perustuu elintarvikelainsäädäntöön, jonka mukaan henkilöillä, jotka metsästävät riistaa myyntiin tai luovutettavaksi, on oltava riittävä tieto riistan sairauksista ja hygieenisestä käsittelystä havaitakseen siitä aiheutuvat mahdolliset vaarat ihmisen terveydelle.

Metsästäjä vastaa luovuttamansa riistan turvallisuudesta. Riittää, että ainakin yhdellä henkilöllä metsästysseurueesta on nämä tiedot. Muiden kuin eläinlääkäreiden tulee suorittaa Ruokaviraston hyväksymä koulutus. Koulutus on myös osoitus ilmoitetussa lahtivajassa riistan lihaa käsittelevän henkilön hygieniaosaamisesta. Ruokavirasto pitää rekisteriä koulutetuista. Jatkokoulutus kurssin käyneille tapahtuu Facebook-ryhmässä Koulutetut metsästäjät.

Kurssi sisältää riistan anatomiaa, fysiologiaa, sairauksia ja vierasaineita, jotka voivat vaikuttaa ihmisten terveyteen riistan kautta. Lisäksi koulutus sisältää riistan käsittelyn, kuljetuksen, sisäelinten poistamisen hygieniasäännöt ja oikeat tekniikat riistan markkinoille saattamisen hygieniaedellytykset.

Koulutuksen on suunnitellut ja videoinut Sauli Laaksonen, Suomen Metsästäjäliitto vastaa teknisestä puolesta ja kokonaisuudesta.

Hinnat:

Metsästäjäliiton jäsenille 100 euroa, ei jäsenille 150 euroa.

Kurssin suoritettuaan osallistuja saa postissa Koulutetun metsästäjän kortin ja hänet lisätään Ruokaviraston tietokantaan.

Osallistujalla on 30 päivää aikaa suorittaa koulutus. Maksettuasi koulutuksen verkossa, pääset linkin kautta kirjautumaan alustalle. Verkkoalustalta löydät tarkemmat ohjeet koulutuksen suorittamiseen.

Koulutuksen oppikirjana on Metsästäjän terveysoppi. On erittäin suositeltavaa, että osana koulutusta hyödynnät kirjaa.

Huomioithan, että Metsästäjäliitto tarkistaa suorittaneet kerran kuussa ja lähettää korttitilaukset keskitetysti.

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Teemu Simenius
järjestöpäällikkö