Antidoping-säännöt

Suomen Metsästäjäliiton alaisiin kilpailuihin osallistuvan on noudatettava kulloinkin voimassa olevaa Suomen Antidoping-säännöstöä.

”Kilpailija ei saa ampua eikä esiintyä ampumapaikalla väkijuomien tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena. Kilpailijan on noudatettava kulloinkin voimassa olevaa Suomen Antidoping-säännöstöä. Kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelossa olevien aineiden käytölle tulee hakea erivapautta takautuvasti (mahdollisen dopingtestin jälkeen) sen osoittamiseksi, että kiellettyjen aineiden tai menetelmien käytölle on ollut erivapauden myöntämiseksi edellytetyt lääketieteelliset perusteet. Kansainvälisissä kilpailuissa noudatetaan aina kyseisessä kilpailussa käytössä olevia antidopingsääntöjä.” Metsästysampumasäännöt 2022, sivu 2, 1.8.13 c)

Lue lisää dopingsäännöistä Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry:n sivuilta >> suek.fi/antidopingtoiminta/saannot

Katso kielletyt aineet ja menetelmät (KAMU) vuodelle 2022 >> suek.fi/antidopingtoiminta/kielletyt-aineet-ja-menetelmat

Tarkista aina käyttämiesi valmisteiden sallittavuus voimassa olevasta kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelosta:

• Suomessa myynnissä olevat lääkevalmisteet ja puhelinneuvonta: suek.fi ja (09) 3481 2020
  • WADAn Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelo: wada-ama.org

Urheilijan vastuulla on tarkistaa käyttämänsä valmisteiden sallittavuus aina ajan tasalla olevasta luettelosta.