Metsä kutsuu nuoria!

Metsä kutsuu
Metsästysharrastus viehättää yhä useampaa nuorta. Jahtireissuilta saa elämyksiä ja kokemuksia, joista riittää kerrottavaa kavereille pitkäksi aikaa, puhumattakaan upeista eräkuvista Instagramissa! Metsästäjäliiton nuorisotyö saa avustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä sekä jäsentemme lahjoitusvaroista.

Joillakin nuorilla metsästys kulkee suvussa ja se on luonnollinen valinta harrastukseksi. Moni tutustuu eräelämään lapsena partiossa tai retkeilemällä. Kaupungissa asuville lapsille ja nuorille metsästyksen mukanaan tuomat luontokokemukset ovat unohtumattomia ja niiden pariin haluaa palata aina uudelleen. Metsästäjäliitto järjestää vuosittain kymmeniä leirejä sekä kerhoja lapsille ja nuorille. Ne ovat turvallisia paikkoja tutustua metsästysharrastukseen ja opetella erätaitoja.

Metsästäjäliiton nuorisotyöstä saa hyvän pohjan harrastukselle

Metsästys ja eränkäynti viehättää uusia harrastajia ja houkuttelee metsään. Metsästäjäliitto on valtakunnallinen toimija, jolle lasten ja nuorten mukaanotto on erittäin tärkeä asia. Haluamme olla edelläkävijöitä kasvattamassa uutta metsästäjien sukupolvea, jolle vastuullisuus, turvallisuus sekä kestävän käytön periaatteet ovat tärkeitä.

Metsästys on turvallinen harrastus

Alle 15-vuotiaat saavat ampua aseella aikuisen valvonnassa. Yli 15-vuotiaat voivat hakea rinnakkaisluvan toisen henkilön aseeseen. 18-vuotiaana voi jo hakea lupaa omaan aseeseen. Metsästysharrastuksen kautta lapset ja nuoret oppivat vastuullista aseen käsittelyä. Kun perusteet ovat kunnossa, metsästys on verrattain turvallinen harrastus. Nuorten metsästäjien suhtautuminen luontoon kehittyy terveellä tavalla. He ymmärtävät, että ruoka tulee luonnosta. Suomalaisessa metsästyskulttuurissa korostetaan eettisyyttä, hyvää metsästystapaa ja saaliin kunnioittavaa käsittelyä. Onnistunut riistalaukaus vaatii taitoa ja kärsivällisyyttä. Monelle lapselle ja nuorelle se on suuri hetki! Itse pyydetyn riistan valmistaminen ruoaksi on täysin erilainen kokemus kuin kaupasta ostetun jauhelihan paistaminen.

Metsästäjäliiton kehittämässä Metsästysammunnan ABC-koulutuksessa myös nuoret pääsevät harjoittelemaan ampuma-aseen käsittelyä ja oikeaa ampumatekniikkaa ja saavat ammattilaisten apua aseen valinnassa. Tuhannet nuoret harrastavat metsästysammuntaa, monet myös kilpatasolla. Erityisesti ilma-aseammunta on nuorten suosiossa, sillä ilmakiväärin patruunat ovat edullisia verrattuna esimerkiksi haulikon patruunoihin. Ampumaharrastuksen viehätys on itsensä haastamisessa: taito ja osumatarkkuus paranevat kerta kerralta. Ja mikä parasta, taidosta on hyötyä metsälle lähtiessä.

Tämä seikkailu vie mennessään!

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Elina Mäkelä
nuorisovastaava