Yhdistelmäaseet

Drillinki
Yhdistelmäaseissa yhdistyy kaksi eri asetta, tyypillisimmin kivääri ja haulikko. Asetyypistä meillä yleisimmät ovat haulikkorihla ja drillinki.

Haulikkorihla

Haulikkorihlassa on yksi kiväärinpatruunaa ampuva ja yksi haulipatruunaa ampuva piippu. Piiput ovat useimmiten päällekkäin, jolloin haulipatruunaa ampuva piippu on luotipiipun yläpuolella. Haulikon täyteispatruunan ja peuralaillisen kivääripiipun kanssa haulikkorihla on hyvä ase peurajahtiin. Haulipatruunalla se sopii mainiosti kauris- ja lintujahtiin.

Drillinki

Drillingissä on kolme piippua, joista kaksi on pesitetty haulipatruunalle ja yksi kiväärinpatruunalle. Haulipatruunaa ampuvat piiput ovat tyypillisesti rinnakkain päällimmäisenä ja kiväärinpatruunaa ampuva piippu keskellä näiden alapuolella. Muitakin variaatioita on käytössä. Tämä asetyyppi on pienriistalle soveltuvalla luotipiipulla varustettuna optimaalinen valinta mm. pystykorvalla metsäkanalintuja metsästävälle. Suurriistalle soveltuvalla luotipiipulla varustettu drillinki sopii erinomaisesti esimerkiksi ulkomaille metsästämään lähtevälle. Tällöin mukaan ei tarvitse ottaa kuin yksi ase, jolla pärjää tilanteessa kuin tilanteessa.

Kaksoisluodikko

Tässä asetyypissä on kaksi kiväärinpatruunaa ampuvaa piippua, joko päällekkäin tai rinnakkain. Ase muistuttaa ulkoisesti haulikkoa. Asetyyppi on kehitetty alun perin vaarallisen suurriistan metsästykseen Afrikkaan ja on usein pesitetty hieman tehokkaammalle patruunalle. Aseen etuna on äärimmäinen toimintavarmuus ja tarvittaessa erittäin nopea toinen laukaus. Kaksoisluodikko soveltuu suomalaisen suurriistan metsästykseen hyvin, mutta korkea hankintahinta rajoittaa sen yleistymistä.

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö