Metsästysammunnan Suomen ennätykset

Tällä sivulla julkaistaan Suomen ennätykset kulloinkin voimassa olevien metsästysampumasääntöjen mukaisissa lajeissa ja sarjoissa.

Suomen ennätykseksi hyväksytään Suomen mestaruuskilpailuissa saatu tulos. Kansainvälisissä lajeissa voi ennätyksen ampua myös Pohjoismaiden tai Euroopan mestaruuskilpailuissa. Suomen ennätysluettelossa ei huomioida oman ennätyksen sivuamista. Sivuaminen noteerataan, jos sen ampuu eri henkilö. Lajiennätys on lihavoitu.

Sääntömuutosten yhteydessä poistuneiden sarjojen ennätykset siirretään arkistoon. Samoin menetellään, jos on muutettu laukausmääriä, joukkuekokoja, tauluja yms.

2022 voimaan tulleissa säännöissä on uusina lajeina pienoishirvi- ja -luodikko. Ilmahirven ja -luodikon laukausmäärät muuttuivat. Tuli useita sarjamuutoksia. Ennätysluetteloa päivitetään SM-kilpailujen jälkeen.

Suomen ennätykset

Tämän hetken Suomen ennätykset (tilanne 15.12.2023, PDF)

Arkistoidut Suomen ennätykset

Metsästysampumasääntöjen päivitysten yhteydessä poistuneiden sarjojen ennätykset siirretään arkistoon. Samoin menetellään, jos on muutettu laukausmääriä, joukkuekokoja, tauluja yms. Arkistoidut Suomen ennätykset (PDF)