Aseen turvalippu pakolliseksi Metsästäjäliiton ampumakilpailuissa 1.1.2024

Metsästäjäliiton liitohallitushallitus linjasi kesäkuun kokouksessaan, että vuodesta 2024 alkaen turvalippu tulee pakolliseksi Metsästäjäliiton järjestämissä ampumakilpailuissa. Tarvittavat sääntömuutokset kirjataan metsästysampumasääntöihin syksyllä. Vuonna 2023 suositellaan lipun käyttöä. Turvalipun käyttö on osa turvallista ampumaratakäyttäytymistä. Turvallisuus on kaikkien yhteinen asia.

Aseen turvalippu on pakollinen useissa ampumalajeissa ja lajiliitoissa niin Suomessa kuin maailmalla. Turvalippu ei poista aseturvallisuuden perussääntöjä, mutta lisää omalta osaltaan aseturvallisuutta ampumaradoilla. Kun turvalipun käyttö tulee osaksi normaalia aseenkäsittelyrutiinia, inhimillisen erehdyksen riski vähenee huomattavasti. Metsästäjäliitto toivoo turvalipun käytön yleistyvän myös ampumaharjoittelussa ja metsästyksessä.

Turvalippu aseessa viestii muille ampujille, että ase on lataamaton. Ilma-aseissa käytetään siimaa, joka tulee kokonaan piipun läpi ja siinä on toisessa päässä lippu. Ruutiaseissa käytetään puikkoa, joka menee patruunapesään ja siihen integroituun lukkorungon sivulle tulevaan lippuun. Turvalippu on oltava väriltään huomiota herättävä (esim. turvaoranssi). Turvalippu estää myös aseen lataamisen. Turvalipun voi tehdä itse hyvin edullisesti tai sen voi ostaa valmiina. Uusin innovaatio on BACF eli jousikuormitteinen turvalippu pulttilukkoiseen kivääriin. Laitteen jousivastus pitää lukon auki asennossa, eikä se pääse kolisemaan lukkorungon sisällä kuten tavallisissa turvalipuissa.

Turvalipun voi ostaa tai tehdä itse. Metsästäjäliitto tarjoaa materiaalit ja selkeät ohjeet oman turvalipun tekoon tämän kesän SM-kilpailuissa. Näin pyritään ajoissa tuomaan turvalippukulttuuria kisapaikoille ja varmistamaan, että päätös lipun käyttöönotosta 2024 ei mene keneltäkään ohi.

Turvalippuja löytyy jokaiseen kaliiperiin.

Tee turvalippu omaan aseeseen

Eräkontissa myytävät turvaliput: