Metsästys­ammunnan ABC

Metsästysammunnan ABC
Metsästäjätutkinnon suorittamisen jälkeen on usein edessä ensiaseen hankinta. Mutta missä oppia turvallinen aseenkäsittely ja ammunnan perusteet? Vastaus on Metsästysammunnan ABC -koulutuksessa.

Metsästysammunnan ABC -koulutus on kehitetty juuri tutkinnon suorittaneille tai muuten vähän ampuneille metsästäjille. Koulutuksessa opit ampumisen perusasiat heti oikein. Siitä on hyvä jatkaa kohti itsenäistä rataharjoittelua.

Tutustu netissä

Ennen varsinaista koulutusta voit tutustua ennakkoon sähköisiin materiaaleihin, jotka löydät osoitteesta ammunnanabc.fi. Sivustolla on koulutusvideoita sekä animaatioita, ja sieltä voit lukea myös Metsästysammunnan ABC -oppaan näköisversiota. Sivusto on kaikille avoin ja maksuton. Koulutuskalenterista voit etsiä itsellesi sopivan koulutuksen ja ilmoittautua siihen.

Ampumaan oppii vain ampumalla, ja varsinainen ampumaradalla järjestettävä ABC-koulutus perustuu juuri käytännön opetukseen.

Ampumaradalla

Ratakoulutus kestää yhteensä noin kuusi tuntia, ja se on jaettu kahteen osaan. Haulikko-osio kestää kolme tuntia ja siinä käydään läpi muun muassa silmän hallitsevuus, osumakuvion ampuminen ja sen tarkastelu, paikallaan olevaan maaliin ampuminen sekä liikkuvaan ja lentävään maaliin ampuminen. Jos sinulla on jo oma haulikko, voit käyttää sitä koulutuksessa. Samalla voit saada hyviä vinkkejä sen sovittamisesta juuri sinulle.

Kivääripuolella kesto on myös kolme tuntia, ja opetus keskittyy aseen kohdistamiseen, kasan ampumiseen sekä paikallaan olevan ja liikkuvan maalin ampumiseen. Koulutuksessa opetellaan myös erilaisten ampumatukien käyttöä. Kiväärirastit ammutaan pienoiskiväärillä. Pienoiskivääri valittiin koulutusaseeksi sen pienen rekyylin vuoksi. Se on kuitenkin ruutiase, johon pätevät samat lainalaisuudet kuin varsinaiseen metsästyskivääriin.

Koulutuksessa keskitytään myös turvallisuusasioiden huomioon ottamiseen ampumaradalla, kuten suojien käyttö, sormi- ja piippukontrolli sekä esimerkiksi aseen kuljetus radalla.

Metsästysampumakortti

Koulutuksen käyneet saavat postissa luottokorttikokoa olevan Metsästysampumakortin. Korttia kannattaa näyttää esimerkiksi hakiessaan metsästysseuran jäsenyyttä. Eikä kortti varmasti ole ainakaan haitaksi aselupaa hakiessasi.

Varsinainen harjoittelu alkaa koulutuksen jälkeen. Kuudessa tunnissa ei kukaan opi mestariampujaksi. Koulutus on kuitenkin lähtölaukaus rataharjoittelulle, joka on lopulta on ainut oikea tie kehittyä metsästysampujana. Olemme huomanneet, että uuden metsästäjän kynnys tulla radalle on yllättävän korkea. Metsästysammunnan ABC -koulutus madaltaa rimaa huomattavasti.

Metsästysammunnan ABC on Suomen Metsästäjäliiton ja Suomen riistakeskuksen yhteinen hanke.

Ilmianna ampumaratasi koulutuskäyttöön!

Metsästäjätutkintoja suoritetaan eniten pääkaupunkiseudulla. Uudenmaan ampumaradat ovat kovassa käytössä, ja rata-aikoja koulutuksille on vaikea saada. Metsästäjäliitto etsiikin sopivia ratoja Metsästysammunnan ABC -koulutuksia varten. Meillä on useita kouluttajia ja tarvittava kalusto, mutta radat puuttuvat. Jos sinulla on tiedossasi rata, jota voisi käyttää koulutuksiin, niin ota yhteyttä Jussi Partaseen.

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö