Uuden henkilön lisääminen

Lisätäksesi MetsoRekisteriin uuden henkilön, klikkaa sivun yläosassa olevaa lisäys-kuvaketta ja valitse ”Lisää henkilö”.

Lisäystarkistus

Ennen uuden henkilön lisäämistä, pitää tarkistaa löytyykö henkilön tiedot rekisteristä, jos hän on esimerkiksi jo toisen metsästysseuran jäsen. Näin vältytään siltä, että henkilölle muodostuu useita asiakasnumeroja rekisteriin.

1. Täytä tyhjään kenttään sen henkilön nimi, jota olet lisäämässä rekisteriin.
2. Klikkaa ”Hae”-painiketta.

Jos rekisteristä löytyy samanniminen henkilö, näytetään listalla nimen lisäksi henkilön osoitteesta alkukirjaimet ja postinumeron alkunumerot. Huomioi, että rekisterissä saattaa olla useampia samannimisiä henkilöitä eli ole erittäin tarkkana, että valitset varmasti oikean henkilön listalta.

3. Klikkaa oikean henkilön riviltä ”Lisää jäsenyys” -painiketta, josta siirryt suoraan ”Jäsenyyden lisäys”-sivulle, jossa henkilö lisätään seuran jäseneksi. Näet hänen tarkemmat henkilötietonsa vasta kun henkilö on lisätty jäseneksi. Muista, että jäseneksi lisäämisestä jää aina jälki tietojen muokkaushistoriaan.

tai

3. Jos henkilölle ei lisätä jäsenyyttä seuraan, vaan hän on muuhun organisaatioon kuuluva tai esimerkiksi alle 18-vuotiaan henkilön huoltaja, joka ei liity seuran jäseneksi, klikkaa ”Lisää asiakasryhmään”-painiketta.

4. Jos kirjoittamaasi nimeä ei löydy rekisteristä entuudestaan, klikkaa ”Jäseneksi” tai ”Asiakasryhmään” -painiketta.

Jäsenyyden lisäys

1. Täytä henkilön tiedot lomakkeeseen. Pakolliset kentät on merkitty tähti- merkillä.
2. Klikkaa lopuksi ”Tallenna”-painiketta lisätäksesi henkilön tiedot rekisteriin.

3. Tietojen lisäyksen jälkeen aukeaa sivu ”Jäsenyyden lisäys”, jossa henkilö lisätään metsästysseuran jäseneksi. Valitse henkilölle jäsenlaji annetusta valikosta ja merkitse jäsenyyden alkamispäivä.

Jos kyseessä on sellainen henkilö, joka on ilmoittanut ettei hän halua liiton Jahti-jäsenetulehteä kotiin kannettuna, tulee valita sivun alaosasta kohta ”Henkilö ei halua liiton jäsenetulehteä”. Jahti-lehti on luettavissa myös sähköisesti OmaMetso-asiointipalvelussa.

Jos ”Henkilöllä ei ole metsästyskorttia ja hän ei maksa Metsästäjäliiton jäsenmaksua”, tulee valita se. Tällaisia henkilöitä voivat olla esimerkiksi metsästys- ja kalastusseurojen kalastajajäsenet tai metsästysseuran maanomistajajäsenet, jotka eivät itse metsästä. Valinnan mukaisesti he eivät siis ole Metsästäjäliiton jäseniä eivätkä saa mitään jäsenetuja kuten esimerkiksi Jahti-lehteä.

4. Kun olet täyttänyt kaikki jäsenyyden tiedot, klikkaa lopuksi ”Tallenna”.

Asiakasryhmään lisäys

2. Klikkaa lopuksi ”Tallenna”-painiketta lisätäksesi henkilön rekisteriin.