Uuden henkilön lisääminen

Lisätäksesi MetsoRekisteriin uuden henkilön, klikkaa sivun yläosassa olevaa lisäys-kuvaketta ja valitse ”Lisää henkilö”.
Älä lisää yrityksiä tai muita yhteistyöorganisaatioita rekisteriin henkilöinä. Lisätessäsi yritystietoja käytä painikkeen takaa löytyvää "Lisää organisaatio" -valintaa. Katso ohje täältä.

Lisäystarkistus

Ennen uuden henkilön lisäämistä, pitää tarkistaa löytyykö henkilön tiedot rekisteristä, jos hän on esimerkiksi jo toisen metsästysseuran jäsen. Näin vältytään siltä, että henkilölle muodostuu useita asiakasnumeroja rekisteriin.

1. Täytä tyhjään kenttään sen henkilön nimi, jota olet lisäämässä rekisteriin.
2. Klikkaa ”Hae”-painiketta.

Jos rekisteristä löytyy samanniminen henkilö, näytetään listalla nimen lisäksi henkilön osoitteesta alkukirjaimet ja postinumeron alkunumerot. Huomioi, että rekisterissä saattaa olla useampia samannimisiä henkilöitä eli ole erittäin tarkkana, että valitset varmasti oikean henkilön listalta.

3. Klikkaa oikean henkilön riviltä ”Lisää jäsenyys” -painiketta, josta siirryt suoraan ”Jäsenyyden lisäys”-sivulle, jossa henkilö lisätään seuran jäseneksi. Näet hänen tarkemmat henkilötietonsa vasta kun henkilö on lisätty jäseneksi. Muista, että jäseneksi lisäämisestä jää aina jälki tietojen muokkaushistoriaan.

tai

4. Jos henkilölle ei lisätä jäsenyyttä seuraan, vaan hän on muuhun organisaatioon kuuluva tai esimerkiksi alle 18-vuotiaan henkilön huoltaja, joka ei liity seuran jäseneksi, klikkaa ”Lisää asiakasryhmään”-painiketta.

5. Jos kirjoittamaasi nimeä ei löydy rekisteristä entuudestaan, klikkaa ”Jäseneksi” tai ”Asiakasryhmään” -painiketta.

Jäsenyyden lisäys

1. Täytä henkilön tiedot lomakkeeseen. Pakolliset kentät on merkitty tähti- merkillä.
2. Klikkaa lopuksi ”Tallenna”-painiketta lisätäksesi henkilön tiedot rekisteriin.

3. Tietojen lisäyksen jälkeen aukeaa sivu ”Jäsenyyden lisäys”, jossa henkilö lisätään metsästysseuran jäseneksi. Valitse henkilölle jäsenlaji annetusta valikosta ja merkitse jäsenyyden alkamispäivä.

Jos kyseessä on sellainen henkilö, joka on ilmoittanut ettei hän halua liiton Jahti-jäsenetulehteä kotiin kannettuna, tulee valita sivun alaosasta kohta ”Henkilö ei halua liiton jäsenetulehteä”. Jahti-lehti on luettavissa myös sähköisesti OmaMetso-asiointipalvelussa.

Jos ”Henkilöllä ei ole metsästyskorttia ja hän ei maksa Metsästäjäliiton jäsenmaksua”, tulee valita se. Tällaisia henkilöitä voivat olla esimerkiksi metsästys- ja kalastusseurojen kalastajajäsenet tai metsästysseuran maanomistajajäsenet, jotka eivät itse metsästä. Valinnan mukaisesti he eivät siis ole Metsästäjäliiton jäseniä eivätkä saa mitään jäsenetuja kuten esimerkiksi Jahti-lehteä.

4. Kun olet täyttänyt kaikki jäsenyyden tiedot, klikkaa lopuksi ”Tallenna”.

Asiakaspääryhmät ja asiakasryhmät

MetsoRekisterissä voit luoda asiakasryhmiä, joihin voit liittää yhdistyksesi jäseniä tai jäsenistön ullkopuolisia henkilöitä.

Asiakasryhmiä voit käyttää:

• Poiminta-toiminnossa sähköpostien tai tekstiviestien lähettämiseen henkilöille.
  • Poiminta-toiminnossa tuotetilausten lisäämiseen henkilöille.
  • Liittymislomakkeella valintana, jonka hakija voi merkitä jäseneksi hakiessaan.

Jos henkilö on lisätty asiakasryhmään, näkyy asiakasryhmä henkilön tiedoissa välilehdellä CRM.

CRM

Asiakaspääryhmän ja asiakasryhmien luominen ohjaustiedoissa

Ennen kuin voit lisätä henkilöitä asiakasryhmään, täytyy sinun luoda asiakaspääryhmä ja sen alle asiakasryhmiä MetsoRekisterin ohjaustiedoissa.

1. Siirry vasemmasta sivupalkista osioon Ohjaustiedot. Valitse sitten Asiakaspääryhmät.

Ohjaustiedot    Asiakaspääryhmät

1. Valitse +-painike lisätäksesi uuden asiakaspääryhmän.

Asiakaspääryhmän lisäys

Nimeä pääryhmä niin, että se kuvastaa hyvin sen alle tulevia asiakasryhmiä. Mikäli ruksitat kohdan Näytetään verkkolomakkeella, tulevat asiakaspääryhmä ja sen alle luodut asiakasryhmät näkyviin valintana yhdistyksen jäsenhakemuslomakkeelle.

• Jäsenhakemuslomakkeen löydät yhdistyksen asiakaskortilta välilehdeltä Lomakkeet.

Asiakaspääryhmä

1. Luo sitten asiakaspääryhmän alle asiakasryhmiä. Nämä ovat niitä varsinaisia ryhmiä, joihin lisäät jäseniä.

Siirry taas rekisterissä osioon Ohjaustiedot ja valitse siellä Asiakasryhmät.
Lisää yksi asiakasryhmä kerrallaan painamalla +-painikkeesta. Anna asiakasryhmälle kuvaava nimi. Lisätäksesi asiakasryhmän sinun täytyy valita sille asiakaspääryhmä alasvetovalikosta. Paina lopuksi Tallenna.

Asiaksryhmät

Henkilöiden lisääminen asiakasryhmiin

Henkilöitä voi lisätä asiakasryhmiin kolmella eri tavalla.

• Voit lisätä yksittäisen henkilön asiakasryhmään hänen henkilötiedoissaan rekisterissä CRM-välilehdellä.
  • Voit lisätä asiakasryhmään useita jäseniä kerralla Poiminta-toiminnolla.
  • Voit lisätä yhdistyksen jäsenistön ulkopuolisen henkilön asiakasryhmään Lisää henkilö -toiminnolla.

Yksittäisen henkilön lisääminen CRM-välilehdellä

1. Etsi henkilö rekisteristä esimerkiksi jäsenluettelosta tai hakemalla rekisterin ylälaidan pikahaulla.
  2. Valitse henkilön tiedoissa CRM-välilehti.

CRM

1. Paina kynäkuvaketta Asiakasryhmät-kohdassa.

Kynä

1. Ruksita henkilölle asiakaspääryhmä ja asiakasryhmä(t). Paina Tallenna.

Asikasryhmien lisäys

Useiden henkilöiden lisääminen Poiminta-toiminnolla

1. Siirry vasemmasta sivupalkista osioon Poiminta ja valitse Uusi poiminta.

Poiminta   Uusi poiminta

1. Poimintalomakkeella valitse poimintaehdot. Poimintaehdoksi riittää, että alasvetovalikossa on valittuna jompikumpi seuraavista:
    • Vain jäsenet = poiminta hakee kaikki yhdistyksen voimassa olevat jäsenet.
    • Kaikki = yhdistys hakee voimassa olevien jäsenien lisäksi myös päättyneet jäsenyydet.

Poimintalomake

Hae painike

Paina lopuksi Hae.

1. Valitse tuloksista oikeasta laidasta ruksittamalla henkilöt, jotka haluat lisätä asiakasryhmään. Valitse sen jälkeen sininen painike Tallenna.

valinta Tallenna

Avautuvassa ponnahdusikkunassa valitse alimmasta valikosta oikea asiakasryhmä ja paina Lisää asiakasryhmään -painiketta. Saat lopuksi ilmoituksen: Tallennus onnistui!

Asiakasryhmän valinta

Varmistus

Tallennus onnistui

Huom. Nollaa poiminta aina eri asiakasryhmiin lisäysten välillä. Nollaa poiminta painamalla roskakorikuvaketta ja aloita uusi poiminta painamalla uudestaan Uusi poiminta.

Poisto
Uusi poiminta
​ ​​ ​ ​​​

Yhdistyksen jäsenkunnan ulkopuolisen henkilön lisääminen Lisää henkilö -toiminnolla

Voit lisätä asiakasryhmiin myös henkilöitä, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Tee lisäys tällöin etusivun yläreunan Lisää henkilö -painikkeen kautta.

1. Valitse rekisterin yläreunasta painike, jossa on ympyrän sisällä +, ja sen alta Lisää henkilö.

Lisää henkilö

1. Etsi henkilö rekisteristä etu- ja sukunimen perusteella.

Lisäyksen tarkistus

1. Mikäli saat useita hakutuloksia, valitse oikea henkilö listalta osoitetietojen perusteella.
    • Mikäli henkilöllä ei ole aiempaa jäsenyys- tai asiakasryhmäsuhdetta yhdistykseen, et näe osoitetietoja kokonaisina, vaan osa niistä on peitetty.

Valitse oikean henkilön kohdalla painike Lisää asiakasryhmään.

Asiakasryhmään lisäys

1. Ruksita asiakasryhmä(t), johon haluat henkilön lisätä ja paina Tallenna.

Asiakasryhmän valinta

1. Yhdistykselläsi on nyt oikeus nähdä asiakasryhmään lisätyn henkilön perustiedot rekisterissä. Et näe henkilön mahdollisia jäsenyyksiä muissa yhdistyksissä. Asiakasryhmästä löydät tiedon CRM-välilehdeltä.

Asiakasryhmän hyödyntäminen poiminnassa

Voit hyödyntää asiakasryhmää Poiminta-toiminnossa asiakasryhmään lisättyjen henkilöiden poimimiseen. Poimintatuloksille voit viestiä sähköpostilla tai tekstiviestillä. Poiminnassa voit myös lisätä tuotetilauksia.

1. Siirry vasemmasta sivupalkista osioon Poiminta ja valitse Uusi poiminta.

Poiminta Uusi poiminta

1. Mikäli asiakasryhmä sisältää yhdistyksen ulkopuolisia henkilöitä, on tärkeää, että valitset poiminnan lähtökohdaksi alasvetovalikosta Kaikki. Paina lopuksi Hae.
    • Mikäli valitset Vain jäsenet, saat tuloksiin ainoastaan yhdistyksen jäseniä.

Poimintalomake

1. Valitse TAHO-välilehden alta Asiakasryhmät-valikosta asiakasryhmä tai asiakasryhmät, joihin lisätyt henkilöt haluat poiminnan hakutuloksiin. Paina lopuksi Hae.

Asiaksryhmät
Hae

1. Voit nyt valita kaikki tai osan poimituista oikeasta laidasta ruksittamalla.

Valitse

Ruksittamisen jälkeen voit valita valituille jonkin seuraavista toiminnoista (vasemmalta oikealle):

Toiminnot

• Luo Excel
  • Tulosta osoitetarrat: 3 x 8 tarkkaa arkilla
  • Tulosta osoitetarrat: 3 x 10 tarraa arkilla
  • Lähetä tekstiviesti
    • Tekstiviestien lähettäminen edellyttää yhdistykselle ostettua tekstiviestipakettia Laskutus-osiossa.
  • Lähetä sähköposti
  • Lisää tuotetilaus

Asiakasryhmästä poistaminen

Voit poistaa henkilöitä asiakasryhmästä ruksittamalla heitä yksitellen pois henkilöiden CRM-välilehdellä.

1. Hae henkilö rekisteristä joko pikahaulla, poiminnalla tai yhdistyksen jäsenluettelosta.
  2. Siirry henkilön tiedoissa CRM-välilehdelle.
  3. Paina asiakasryhmän kohdalla kynäkuvaketta.
    Muokkaa
  4. Ruksita asiakasryhmä pois henkilöltä ja paina Tallenna.

Tallenna