Maa- ja metsätalousministeriö julkaisee päivitetyn susikannan hoitosuunnitelman tiistaina 5.11.2019. Kaikki Metsästäjäliiton keskeisiksi asettamat toimenpiteet ovat mukana päivitetyssä hoitosuunnitelmassa. Erityisesti hoitosuunnitelmassa korostuvat ennaltaehkäisevät toimet ja tehokas viestint

Susikannan hoitosuunnitelma: Ennaltaehkäisevät toimet entistä merkittävämmässä asemassa

05.11.2019 08:52
susi

Metsästäjäliitto toteaa, että ennaltaehkäisevät toimet ovat päivitetyssä suden kannanhoitosuunnitelmassa aiempaa keskeisemmässä roolissa. Taustalla vaikuttaa EU-komission linjaus suurpetojen kannanhoitoon Euroopassa.

Päivitetyssä hoitosuunnitelmassa on nostettu esiin myös viestinnän merkitys. Maa- ja metsätalousministeriö pyrkii yhdessä riistahallinnon ja -tutkimuksen sekä keskeisten sidosryhmien kanssa viestinnän keinoin vastaamaan erityisesti sosiaalisen median keskustelun haasteisiin. Näitä ovat esimerkiksi väärän ja väärin ymmärretyn tiedon levittäminen esimerkiksi susiin liittyvästä tutkimuksesta ja joskus jopa erittäin epäasiallinen keskustelu henkilöistä, jotka työskentelevät susiin liittyvien asioiden parissa. Metsästäjäliitto pitää tosiasioihin perustuvan ja kansantajuisen susiviestinnän kehittämistä oleellisena toimenpiteenä Suomen susikannan hoitosuunnitelmassa.

- Myös Metsästäjäliiton tavoitteena on oikean tiedon välittäminen ja virheellisen tiedon korjaaminen, kertoo Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari

Laajamittaisen yhteistyön tulosta

Metsästäjäliitto on ollut aktiivisesti mukana syksyllä 2018 alkaneessa susikannan hoitosuunnitelman päivityksen valmistelutyössä, jota tehtiin yhteistyössä laajapohjaisessa työryhmässä.

- Yhteistyön luonteeseen kuuluu, että asioista ei olla aina välttämättä samaa mieltä. Tärkeintä on lopputulos, johon kaikki osapuolet voivat sitoutua, Siitari toteaa. Valmistelutyö on opettanut meitä kaikkia mukana olleita siitä, miten eri osapuolet kohtaavat susikonfliktin omasta näkökulmastaan.

- Olemme tyytyväisiä siihen, että Metsästäjäliiton ensimmäistä kertaa vuonna 2017 koolle kutsuma kansallinen susifoorumi on nyt tärkeässä roolissa ja kiinteä osa Suomen susikannan hoitosuunnitelmaa. Susifoorumi seuraa jatkossa päivitetyn hoitosuunnitelman toimenpiteiden toteutumista ja niiden vaikutuksia, Siitari jatkaa.

- Tärkeintä on nyt suunnata katse tulevaisuuteen, hän painottaa.

Ratkaisevaa on toimenpiteiden onnistuminen

Metsästäjäliitolle on erityisen tärkeää, että sen keskeisiksi asettamat alla kuvatut toimenpiteet toteutuvat tulevaisuudessa.

Koiran kanssa metsästämisen turvaaminen

Näkyvimmät ja merkittävimmät susikonfliktit liittyvät usein maamme perinteisen koirametsästyskulttuurin kokemaan uhkaan. Metsästäjäliitto näkee hoitosuunnitelman päivityksen yhtenä tärkeimmistä haasteista löytää yhteistyössä oikeat toimenpiteet ja luoda maahamme sellaiset olosuhteet, joissa suomalaisen metsästyskoirakulttuurin jatkuvuus saadaan turvattua.

Häirikkösusien mahdollisimman nopea ja joustava poistaminen

Tämä on suden yleisen hyväksyttävyyden vuoksi oleellista, ja se pitää toteuttaa yhteneväisin perustein koko maassa. Metsästäjäliitto pitää erittäin tärkeänä, että poliisin valtakunnallinen suurpeto- virka-apuohje jalkautetaan tehokkaasti, ripeästi ja yhdenmukaisesti koko maassa. Ohje on myös keskeinen osa kansalaisten oikeusturvaa.

Suden kannanhoidollinen metsästys

Suden kannanhoidollinen metsästys on päivitetyssä hoitosuunnitelmassa edelleen hankkeena mukana, mikä on Metsästäjäliiton mielestä välttämätöntä tasapainoisen susikannan olemassa ololle ja suden yleiselle hyväksyttävyydelle.

Suden kanta-arvion ja geneettisen rakenteen tutkiminen

Susikannan geneettisen rakenteen tutkiminen uusimmilla menetelmillä pitää Metsästäjäliiton näkemyksen mukaan olla rutiinitoimenpide. Hoitosuunnitelmaan kuuluvat susien DNA-näytekeräykset, jotka sekä tarkentavat kanta-arvioita että mahdollistavat koirasusien paremman tunnistamisen ja poistamisen luonnosta.

Maa- ja metsätalousministeriön julkaisema suden kannanhoitosuunnitelma

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, vt. viestintäpäällikkö