Hirvijahti päättyi surullisesti lauantaina 19.10.2024 Säkylän Köyliössä, kun harmaa norjanhirvikoira joutui suden raatelemaksi. Koira, 4-vuotias käyttövalio, menehtyi tilanteessa.

”Tilanne on kestämätön” – susi tappoi hirvikoiran Köyliössä

23.10.2024 08:44

Koiran omistaja on paikallinen metsästäjä. Hän kertoo, että Köyliön alueella on ollut susireviiri iät ja ajat, mutta nyt sudet ovat levittäytyneet uusille alueille.

– Tilanne on kestämätön. Ei ole enää aluetta, jolle koiran voisi päästää hakulenkille turvallisin mielin. Tämä vaikuttaa paitsi metsästykseen myös koetoimintaan, ja sitä kautta koirien jalostukseen, hän toteaa.

Lauantaina tapettu koira oli päästetty päivän ensimmäiseen hirvenhakuun.

– Se ehti olla auki noin kymmenen minuuttia, kun haukku lähti päälle. Siitä vielä minuutti, haukku hiljeni ja koira jäi paikoilleen, koiratutkasta tapahtumia seurannut omistaja kertoo.

Hän oli silloin noin puolen kilometrin päässä koirasta, ja arvasi heti mitä oli tapahtunut. Koiran tutkapanta oli säilynyt ehjänä ja koira löytyi nopeasti, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä koiran hyväksi. Omistajalla on kotona toinen, nuorempi hirvikoira, mutta sitä hän ei aio päästää hirvimetsälle tänä syksynä susiriskin takia.

– Metsästysseuramme jatkaa hirvenmetsästystä tulevana viikonloppuna, mutta olemme pienemmällä alueella ilman koiria. Monet metsästysseurat ovat ”ukkoutuneet”, jolloin ajojahti ei onnistu. Meillä on onneksi sen verran nuorta porukkaa, että saadaan kykeneviä ajomiehiä, vaikka ei se heillekään varmasti motivoivaa olisi joka ikinen kerta olla ajomiehenä, hän pohtii.

Suomessa hirvenmetsästyksessä käytetään yleisesti kaukohakuista koiraa, jonka tehtävä on itsenäisesti löytää ja pysäyttää hirvi. Vaikka laki sallii metsästäjän tarvittaessa puolustaa elävää koiraansa jopa ampumalla koiran henkeä uhkaava susi, käytännössä kaukohakuisen koiran luokse on hyvin hankala ehtiä ajoissa. Lisäksi pakkotilateko johtaa rikosepäilyn takia esitutkintaan ja metsästäjä menettää aseensa tutkinnan ajaksi, vaikka syytettä ei lopulta nostettaisikaan.

Metsästäjäliitto on esittänyt jo pitkään, että Suomen suurpetolainsäädäntöä ja hallintoa kehitettäisiin Ruotsin mallin mukaisesti. Tavoitteena tulisi olla selkeät lakiin perustuvat linjaukset maamme suurpetojen määrästä, kannanhoidon tavoitteista ja kannanhoidollisen metsästyksen toteutuksen reunaehdoista niin, että myönnetyt kannanhoidollisen metsästyksen poikkeusluvat eivät kaatuisi oikeuskäsittelyssä. MMM:n suurpetotyöryhmällä on tästä nyt suuri vastuu. Lue asiasta lisää täältä: https://metsastajaliitto.fi/uutiset/metsastajaliitto-kattava-remontti-suurpetojen-lainsaadantoon-ja-hallinnointiin

Valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koiviston artikkeli koiran puolustamisesta sudelta laillisena pakkotilatekona on luettavissa täältä: https://jahtimedia.fi/metsastyskoirat/kun-susi-uhkaa-koiraa

Lauantaina Säkylässä suden tappama metsästyskoira oli 4-vuotias käyttövalio.

Tiesitkö tämän koiravahingon korvaamisesta:

Metsästäjäliitto muistuttaa, että metsästyskaudella 2023-2024 sudet raatelivat tai tappoivat 66 metsästyskoiraa metsästäjien epävirallisen ilmoitusjärjestelmän mukaan. Syksyllä aktiivisimman jahtikauden aikaan metsästyskoiria joutuu suden suuhun jopa joka toinen päivä. Koirien käyttö vähenee vuosi vuodelta susien määrän kasvaessa, sillä luonnollisesti koiranomistajat pyrkivät suojelemaan koiriaan susilta. Silti vahinkoja tapahtuu paljon.

Jos susi tappaa koiran, on siitä mahdollisuus saada rahallista korvausta. Suden aiheuttamasta koiravahingosta tulee ilmoittaa viipymättä vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Näin tieto vahingosta päätyy myös riistavahinkorekisteriin.

Toimi näin petovahingon sattuessa

• Ilmoita pedon aiheuttamasta vahingosta heti vahinkokunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle ja riistanhoitoyhdistyksen suurpetoyhdyshenkilölle. Ilmoita myös poliisille.
    • Varo jälkien peittymistä.
    • Ota kuvia.
    • Tallenna puhelimeesi valmiiksi maaseutuviranomaisten yhteystiedot ja hakulomake ruokavirasto.fi sekä riistanhoitoyhdistysten yhteystiedot riista.fi
    • Koiran käypä arvo finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180834

Koiravahingon korvaaminen: