Keskiviikkona 16. lokakuuta 2024 aamun saaliina oli jo kaksi jänistä. Suomenajokoira Tiina lähti ajamaan kolmatta jänistä metsätietä pitkin, mutta kohtasi tien kääntöpaikalla suden.

Suden haavoittama ajokoira jouduttiin lopettamaan

21.10.2024 12:48
Tiina-koira

- Kuului jumalaton huuto. Olin linnuntietä pitkin alle puolen kilometrin päässä koirasta, kaverini oli vielä lähempänä. Hyppäsimme äkkiä autoon ja ajoimme nopeasti koirani luokse, Reijo Nevalainen kertoo.

Susi oli maassa makaavan koiran kimpussa, ja lähti karkuun vasta kun auto pysäytettiin. Tajuton koira nostettiin autoon ja vietiin päivystävälle eläinlääkärille.

- Sillä oli useita puremia. Mahassa, niskassa ja jaloissa oli reikiä. Se virkosi sen verran että nosti vähän päätään, mutta takaset eivät liikkuneet, Nevalainen kertoo.

Nukutuksessa koiran vammoja saatiin tutkittua tarkemmin. Eläinlääkäri arvioi selkärangan vaurioituneen niin, että koira oli halvaantunut.

- Päätimme siinä sitten yhdessä, että Tiinaa ei enää herätetä.

Susihyökkäys tapahtui Valtimon Niittylehdossa, Rautavaaran rajalla. Nurmeksessa ja Rautavaaralla susihavainnot ovat yleisiä.

- Metsästysseurallamme on kaksi aluetta, joilla metsästämme. Toiselle en ole uskaltanut laskea koiraa irti kahteen vuoteen. Siellä on nähty viiden suden lauma, ja viime syksynä sudet tappoivat metsästyskoiria. Nyt taitaa metsästäminen olla tuhoon tuomittua molemmilla alueilla, Nevalainen pohtii.

Nevalainen on entinen suomenajokoiran kasvattaja. Hänelle jää Tiinan kuoleman jälkeen viimeinen oma kasvatti, Pirttikorven Guru, vuonna 2017 syntynyt uros.

Susitilanne vaikuttanee jo pystykorvien määrää vähentäen

Kennelliiton artikkelissa on todettu, että vuonna 2023 syntyneiden pystykorvien pentumäärä putosi lähes 20 % noin 8500 pentuun. Yhdeksi syyksi artikkelissa arvioitiin, että pystykorvien metsästyskäyttö vähenee susien vuoksi. Metsästäjäliitto on vastaanottanut koirien omistajilta samanlaisia viestejä.

Metsästäjäliitto: Suomen suurpetolainsäädäntöä ja -hallintoa kehitettävä

Metsästäjäliitto on esittänyt jo pitkään, että Suomen suurpetolainsäädäntöä ja hallintoa kehitettäisiin Ruotsin mallin mukaisesti. Tavoitteena tulisi olla selkeät lakiin perustuvat linjaukset maamme suurpetojen määrästä, kannanhoidon tavoitteista ja kannanhoidollisen metsästyksen toteutuksen reunaehdoista niin, että myönnetyt kannanhoidollisen metsästyksen poikkeusluvat eivät kaatuisi oikeuskäsittelyssä. MMM:n suurpetotyöryhmällä on tästä nyt suuri vastuu. Lue asiasta lisää täältä: https://metsastajaliitto.fi/uutiset/metsastajaliitto-kattava-remontti-suurpetojen-lainsaadantoon-ja-hallinnointiin

Tiesitkö tämän koiravahingon korvaamisesta:

Metsästäjäliitto muistuttaa, että metsästyskaudella 2023-2024 sudet raatelivat tai tappoivat 66 metsästyskoiraa metsästäjien epävirallisen ilmoitusjärjestelmän mukaan. Syksyllä aktiivisimman jahtikauden aikaan metsästyskoiria joutuu suden suuhun jopa joka toinen päivä. Koirien käyttö vähenee vuosi vuodelta susien määrän kasvaessa, sillä luonnollisesti koiranomistajat pyrkivät suojelemaan koiriaan susilta. Silti vahinkoja tapahtuu paljon.

Jos susi tappaa koiran, on siitä mahdollisuus saada rahallista korvausta. Suden aiheuttamasta koiravahingosta tulee ilmoittaa viipymättä vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Näin tieto vahingosta päätyy myös riistavahinkorekisteriin.

Toimi näin petovahingon sattuessa

• Ilmoita pedon aiheuttamasta vahingosta heti vahinkokunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle ja riistanhoitoyhdistyksen suurpetoyhdyshenkilölle. Ilmoita myös poliisille.
  • Varo jälkien peittymistä.
  • Ota kuvia.
  • Tallenna puhelimeesi valmiiksi maaseutuviranomaisten yhteystiedot ja hakulomake ruokavirasto.fi sekä riistanhoitoyhdistysten yhteystiedot riista.fi
  • Koiran käypä arvo finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180834

Koiravahingon korvaaminen