Susi tappoi suomenpystykorvan, joka oli omistajansa kanssa liikkeellä läheisessä metsässä Rautavaaralla. Tilanne syntyi yhtäkkiä, kun isokokoinen peto hyökkäsi 12-vuotiaan metsästyskoiran kimppuun ja puri tämän kuoliaaksi 24. syyskuuta 2024 Pohjois-Savossa.

Susi iski metsästyskoiran kimppuun omistajan silmien edessä

27.09.2024 08:21

Poikainmäessä metsäpolkua pitkin koiransa kanssa kulkenut omistaja oli nähnyt, kun metsästä hyökkäsi yllättäen suuri harmaa peto ja iski hampaansa välittömästi koiraan, joka oli noin 30 metrin päässä omistajastaan, kertoo hänen kanssaan puheissa ollut Eero Kukkonen. Hän kävi paikan päällä riistanhoitoyhdistyksen valtuuttamana henkilönä vahinkoarvioitsijan kanssa tunti susihyökkäyksen jälkeen.

– Vaikka omistaja oli ehtinyt juosta paikalle heti, niin susi oli jo purrut koiran niskan poikki ja koira kuoli siinä samassa omistajansa jalkoihin. Iltapäivästä klo 13.30 sattunut tilanne oli ohitse nopeasti, Kukkonen kuvailee.

Omistajansa ainoa koira kohtasi loppunsa melko avoimella metsäpolulla, jonka ympäristössä kasvaa katajikkoa. Siitä on Kukkosen arvion mukaan lähimmälle metsäautotielle noin 150–200 metriä.

Samaisella metsäalueella on sattunut susihyökkäyksiä vuosittain.

– Metsästäjät kiertävät kyllä etukäteen tarkkaan näitä alueita ja etsivät suden jälkiä tai merkkejä niistä, mutta tänä syksynä alueella ehti mennä jo aiemmin jämtlanninpystykorva. Ja nyt suomenpystykorva. Ei tässä oikein enää uskalla ottaa koiriaan mukaansa sinne, Kukkonen toteaa.

Susi tappoi suomenpystykorvan 30 metrin päässä omistajasta Rautavaaralla 24.9.2024.

Metsästäjäliitto muistuttaa, että metsästyskaudella 2023-2024 sudet raatelivat tai tappoivat 66 metsästyskoiraa metsästäjien epävirallisen ilmoitusjärjestelmän mukaan. Syksyllä aktiivisimman jahtikauden aikaan metsästyskoiria joutuu suden suuhun jopa joka toinen päivä. Koirien käyttö vähenee vuosi vuodelta susien määrän kasvaessa, sillä luonnollisesti koiranomistajat pyrkivät suojelemaan koiriaan susilta. Silti vahinkoja tapahtuu paljon.

Tiesitkö tämän koiravahingon korvaamisesta:
Jos susi tappaa koiran, on siitä mahdollisuus saada rahallista korvausta. Suden aiheuttamasta koiravahingosta tulee ilmoittaa viipymättä vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Näin tieto vahingosta päätyy myös riistavahinkorekisteriin.

Toimi näin petovahingon sattuessa
• Ilmoita pedon aiheuttamasta vahingosta heti vahinkokunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle ja riistanhoitoyhdistyksen suurpetoyhdyshenkilölle. Ilmoita myös poliisille.
• Varo jälkien peittymistä.
• Ota kuvia.
• Tallenna puhelimeesi valmiiksi maaseutuviranomaisten yhteystiedot ja hakulomake ruokavirasto.fi sekä riistanhoitoyhdistysten yhteystiedot riista.fi
• Koiran käypä arvo finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180834

Lisätietoja:
• Koiravahingon korvaaminen, Metsästäjäliiton Jahtimedia: www.jahtimedia.fi/metsastyskoirat/susivahinko

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, viestintäpäällikkö