Syyskuun aikana Suomen Metsästäjäliiton tietoon on tullut useampi tapaus viikossa suurpetojen tappamista koirista. Susihyökkäys päättyi poikkeuksellisen onnellisesti Pohjois-Pohjanmaan Vaalassa 15. syyskuuta. Vakavista vammoista huolimatta koira jäi henkiin.

Koira selvisi täpärästi susien hyökkäyksestä Vaalassa

25.09.2024 09:04

– Se oli pelkkää tuuria. Sudet olivat purreet sitä varsinkin lonkkaan ja kaulaan. Eläinlääkärin mukaan yksi haava oli vain millien päässä kaulavaltimosta, Roihu-koiran omistaja kertoo.

3,5-vuotias suomenpystykorva oli teerimetsällä omistajansa kanssa. Tutkasta kuulunut haukku kertoi sen löytäneen saaliin, mutta noin viiden minuutin kuluttua haukku muuttui ulinaksi ja rähinäksi. Omistaja lähti juoksemaan noin 400 metrin päässä olleen koiran luokse, mutta ei ehtinyt perille ennen kuin koira juoksi vastaan.

– Se ryntäsi verissäpäin täysillä ohitseni. Se pelkäsi eikä tunnistanut minua, omistaja kertoo.

Reilun kilometrin juostuaan Roihu antoi ottaa itsensä kiinni. Se vietiin hoidettavaksi päivystävälle eläinlääkärille, jossa tikkejä ommeltiin noin 30. Seuraavana päivänä käytiin tapahtumapaikalla seuraamassa susien jälkiä. Läheisellä turvepellolla olleet selvät jäljet todistivat, että asialla oli kaksi erikokoista sutta.

Roihu on hyvää vauhtia toipumassa.

– Minulla on myös 8 kuukautta vanha plottinajokoira, jota koulutan. Kun otan tutkapannan käteeni, Roihukin on juoksemassa ovelle. Mutta saa nähdä, miten se reagoi kun se taas pääsee metsälle. Että onko siitä vielä metsästyskoiraksi, omistaja miettii.

Metsästäjäliitto muistuttaa, että metsästyskaudella 2023-2024 sudet raatelivat tai tappoivat 66 metsästyskoiraa metsästäjien epävirallisen ilmoitusjärjestelmän mukaan. Syksyllä aktiivisimman jahtikauden aikaan metsästyskoiria joutuu suden suuhun jopa joka toinen päivä. Koirien käyttö vähenee vuosi vuodelta susien määrän kasvaessa, sillä luonnollisesti koiranomistajat pyrkivät suojelemaan koiriaan susilta. Silti vahinkoja tapahtuu paljon.

Tiesitkö tämän koiravahingon korvaamisesta:
Jos susi tappaa koiran, on siitä mahdollisuus saada rahallista korvausta. Suden aiheuttamasta koiravahingosta tulee ilmoittaa viipymättä vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Näin tieto vahingosta päätyy myös riistavahinkorekisteriin.

Toimi näin petovahingon sattuessa
• Ilmoita pedon aiheuttamasta vahingosta heti vahinkokunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle ja riistanhoitoyhdistyksen suurpetoyhdyshenkilölle. Ilmoita myös poliisille.
• Varo jälkien peittymistä.
• Ota kuvia.
• Tallenna puhelimeesi valmiiksi maaseutuviranomaisten yhteystiedot ja hakulomake ruokavirasto.fi sekä riistanhoitoyhdistysten yhteystiedot riista.fi
• Koiran käypä arvo finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180834

Lisätietoja:
• Koiravahingon korvaaminen, Metsästäjäliiton Jahtimedia: www.jahtimedia.fi/metsastyskoirat/susivahinko

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, viestintäpäällikkö