Skogen lockar ungdomar

Jakt som hobby intresserar allt fler unga personer. En jakttur ger upplevelser och erfarenheter som blir spännande historier att berätta för kamraterna – för att inte tala om de tuffa jaktbilderna på Instagram!

För somliga unga går jakten så att säga i släkten och ett naturligt val som hobby. Många får bekanta sig med jakt och fiske som barn som scout eller på vandring. För barn och unga som är bosatta i städerna ger jakten oförglömliga naturupplevelser som de vill återvända till gång på gång. Jägarförbundet ordnar varje år tiotals läger samt olika klubbar för barn och unga. Lägren och klubbarna är trygga inkörsportar till jakt som hobby, där ungdomarna får lära sig vildmarksfärdigheter.

Jägarförbundets läger ger grunderna

Vilt- och fiskeklubbarna som planerats av Jägarförbundet, Finlands viltcentral, 4H och Finlands Fritidsfiskares Centralförbund riktar sig till barn i åldern 9–13 år. Klubbarna ordnas en kväll i veckan under läsåret. Deltagarna får lära sig många färdigheter med anknytning till jakt och fiske – allt från att identifiera spår av djur till att göra upp eld.

Har du frågor? Vänligen kontakta

Elina Mäkelä