Kirjautuminen ja etusivu

MetsoRekisterin käyttäjäoikeudet

Suomen Metsästäjäliiton jäsenrekisteri MetsoRekisteri on tarkoitettu Suomen Metsästäjäliiton jäsenseurojen luottamushenkilöille.

Mikäli jollakin seurasi luottamushenkilöistä on jo oikeudet rekisteriin, voi hän luoda käyttäjäoikeuksia muille seuran luottamushenkilöille rekisterissä kohdassa Käyttäjät.

• Ohjeistusta käyttäjäoikeuksien lisäämiseen löydät täältä

Mikäli kenelläkään seurassa ei vielä ole käyttäjäoikeuksia rekisteriin, voidaan sellaiset luoda Kehätiedon asiakaspalvelussa. Ota yhteyttä arkisin klo 8-16 puhelimitse 010 325 5959 tai sähköpostitse smlatkehatieto.fi

Kirjautuminen MetsoRekisteriin ja OmaMetsoon

MetsoRekisteriin ja OmaMetso -asiointipalveluun kirjaudutaan eri käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla.

• Metsästäjäliiton jäsenyhdistysten luottamushenkilöille tarkoitetun MetsoRekisterin metsorekisteri.metsastajaliitto.fi käyttäjätunnuksena toimii yleensä luottamushenkilön rekisteriin tallennettu henkilökohtainen sähköpostiosoite.
  • Kaikille Suomen Metsästäjäliiton jäsenille tarkoitetun OmaMetso-asiointipalvelun https://omametso.metsastajaliitto.fi/ käyttäjätunnus on jäsenen henkilökohtainen jäsennumero sekä salasana.
    • Ohjeistusta OmaMetsoon kirjautumiseksi löydät täältä.

Kirjautuminen MetsoRekisteriin

Et voi kirjautua MetsoRekisteriin, ennen kuin sinulle on luotu käyttäjätunnus ja salasana. Mikäli et ole vielä saanut MetsoRekisterin käyttäjäoikeuksia kysy niitä yhdistykseltä tai Kehätiedon asiakaspalvelusta.

1. Siirry osoitteeseen metsorekisteri.metsastajaliitto.fi

Kirjautuminen

1. Täytä kenttiin käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Paina lopuksi Kirjaudu sisään -painiketta.
    • Käyttäjätunnuksena toimii tavallisesti rekisteriin tallennettu henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi.
    • Saat väliaikaisen salasanan ensimmäistä kirjautumiskertaa varten joko Kehätiedon asiakaspalvelusta tai yhdistyksesi luottamushenkilöltä, joka luo sinulle tunnukset.
    • Kun sinulle luodaan tunnukset MetsoRekisteriin, lähettää rekisteri sähköpostiisi automaattisen viestin, joka sisältää linkin, jonka kautta voit tilata uuden salasanan. Linkki on voimassa vain 24 h tilauksesta.
      • Mikäli saat tunnuksesi luoneelta henkilöltä väliaikaisen salasanan, voit jättää järjestelmän automaattisen viestin huomiotta. Voit käyttää ensimmäiseen kirjautumiseen saamaasi väliaikaista salasanaa. Annettu salasana ei vanhene ennen kuin itse vaihdat sen.

2. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla hyväksy rekisterin Käyttösitoumus rullaamalla sivun alalaitaan. Sivun alalaidassa ruksita kohta Olen lukenut käyttösitoumuksen ja hyväksyn ehdot *. Paina sitten Hyväksy-painiketta.

Käyttöehdot

Hyväksyehdot

1. Muuta väliaikainen salasana omaksi heti ensimmäisellä kirjautumiskerralla.

Valitse rekisterin etusivulla oikeasta yläkulmasta ihmishahmoinen pallo ja sen takaa Vaihda salasana. Kirjoita lomakkeelle väliaikainen ja uusi salasana. Uuden salasanan täytyy täyttää ohjeistetut salasanavaatimukset. Paina lopuksi Tallenna.

Salasanan vaihto

Käyttäjätunnuksen lukittuminen

Mikäli yrität kirjautua rekisteriin viisi kertaa peräkkäin väärällä salasanalla, menee käyttäjätunnuksesi lukkoon. Voit pyytää joko toista yhdistyskäyttäjää tai Kehätiedon asiakaspalvelua purkamaan lukituksen.

Katso ohje miten voit purkaa toisen yhdistyskäyttäjän lukkiutuneen tunnuksen käyttäjähallinnassa.

Unohtunut salasana tai käyttäjätunnus

Mikäli unohdat MetsoRekisterin salasanasi, voit tilata uuden salasanan kirjautumissivulta metsorekisteri.metsastajaliitto.fi linkistä ”Tilaa uusi salasana”. Salasanan voi tilata joko sähköpostiosoitteella tai käyttäjätunnuksella (jotka ovat useimmiten yhtenevät).

Uusi salasana

Mikäli unohdat MetsoRekisterin käyttäjätunnuksesi, kokeile ensin tilata uutta salasanaa käytössä olevalla sähköpostiosoitteellasi.
Mikäli tämä ei onnistu, ota yhteyttä Kehätiedon asiakaspalveluun arkisin klo 8-16 puhelimitse 010 325 5959 tai sähköpostitse smlatkehatieto.fi.

MetsoRekisterin etusivu

MetsoRekisteri etusivu

MetsoRekisterin etusivulla näet seuraavat osiot:

• Vasemmalla harmaan sivupalkin, joka sisältää rekisterin eri toiminnallisuuksia, kuten raportit ja laskutuksen.
  • Ruudun yläreunassa näet pikahaun, jolla voit hakea henkilöitä tai organisaatioita.
    Haku palkki

• Valitsemalla suurennuslasikuvakkeen pääset tekemään hakuja tarkemmilla hakuehdoilla (Laajennettu haku).
    Suurennuslasi
  • Valitsemalla kellokuvakkeen näet tämän kirjautumiskerran aikana viimeisimmäksi selaamiesi henkilöiden tai organisaatioiden nimet linkkeinä.
    Historia
  • Valitsemalla +-kuvakkeen pääset lisäämän uuden henkilön, lisäämään henkilön asiakasryhmään tai lisäämään uuden organisaation. Piiri- ja liittokäyttäjillä on tässä kohdassa myös mahdollisuus tuoda useita uusia jäseniä Excel-tuonnilla. Mikäli yhdistyksellänne on tällaisia tarpeita, otattehan yhteyttä Metsästäjäliiton piiriin
    Lisää
  • Ruudun keskiosassa näet yhdistyksesi jäsenluetteloon pohjautuvia tilastoja:
    • Jäsenlajien jakauman
    • Jäsenten sukupuolijakauman
    • Jäsenmäärän kehityksen viimeisen 12 kk:n aikana
      • Tässä kohdassa eronneiden lukumäärä voi näyttää vuonna 2020 huomattavan suurelta. Tämä johtuu siitä, että tiedonsiirrossa MetsoRekisteriin osa jäsenyyksien alkuperäisistä päättymispäivistä on korvautunut päiväyksellä 31.12.2019. Lisäksi Metsästäjäliiton päätöksestä tiedonsiirrossa merkittiin useamman vuoden ajan maksamattomina olleita jäsenyyksiä päättyneiksi vuoden 2019 loppuun.
  • Ilmoitustaulu
    • Tilastojen alapuolella näet ilmoitustaulun, jossa esitetään Suomen Metsästäjäliiton tiedotteita.
    • Voitte yhdistyksenä myös itse luoda tiedotteita näkymään rekisterin ilmoitustaululla vasemman sivupalkin kohdassa Ilmoitustaulut.
      Ilmoitustaulu
      • Lisää uusi ilmoitus painamalla +-painikkeesta ja täyttämällä ilmoituksen tiedot lomakkeelle.
      • Mikäli ruksitat lomakkeen lopussa valinnan Asiointipalvelu, näkyy tekemäsi ilmoitus OmaMetso-asiointipalvelussa, mutta ei rekisterissä.
        Asiointipalvelu
  • Aktiviteetit
    • Aktiviteetit on tehtävälista, johon voi kirjata esimerkiksi jäseniltä tulleita pyyntöjä. Aktiviteetin tilan voi merkitä valmiiksi, kun asia on hoidettu kuntoon.
    • Aktiviteetteja voit lisätä kunkin henkilön tai organisaation asiakaskortilla välilehdellä CRM.
      CRM

• Aktiviteetti tulee näkyviin rekisterin etusivulle, mikäli sen tilaksi on merkitty ”Avoin”.
    • Etusivulla aktiviteetteja voi selata painikkeesta Selaa aktiviteetteja. Etusivulta pääset suoraan muokkaamaan aktiviteettia, esimerkiksi merkitsemään sen tilan Valmiiksi, jolloin aktiviteetti ei enää näy etusivulla. Aktiviteetti jää kuitenkin tallennettuna jäsenen tietoihin CRM-välilehdelle.

• Aktiviteetin voi kirjata myös suoraan valmiiksi, jolloin tieto jää vain henkilön tietoihin, eikä tule näkyviin muistutuksena etusivulle.

• Aktiviteetteja voi selata myös Raportit-osiossa kohdassa Aktiviteetit.

• Lomakkeet
    • Etusivun kohtaan lomakkeet tulevat näkyviin:
      • Yhdistyksen verkkolomakkeelta saapuvat jäsenhakemukset, mikäli yhdistys on ottanut jäsenhakemuslomakkeen käyttöön.
      • Tuotetilaukset mahdolliselta tuotetilauslomakkeelta.
        • Tuotetilauslomake syntyy, kun yhdistys luo itselleen ensimmäiset tuotteet rekisterin ohjaustiedoissa. Katso erillinen ohje tuotelaskutuksesta.

Jäsenhakemus- ja tuotetilauslomakkeet

Linkit yhdistyksen jäsenhakemuslomakkeelle sekä mahdolliselle tuotetilauslomakkeelle löytyvät yhdistyksen asiakaskortilta välilehdeltä Lomakkeet. Lomakkeen voi linkittää esimerkiksi yhdistyksen verkkosivuille tai sosiaaliseen mediaan.

Lomakkeet

Huom! Jäsenhakemuslomake täytyy merkitä otetuksi käyttöön yhdistyksen asiakaskortilla perustiedoissa ruksittamalla kohta Salli organisaatioon liittyminen jäsenhakemuslomakkeella.

Salli jäsenhakemukset

+ jäsenlajikohtainen

Tuotetilauslomaketta ei tarvitse erikseen merkitä käyttöönotetuksi. Lomake muodostuu automaattisesti mikäli yhdistys luo tuotteita rekisterin ohjaustiedoissa.

Huom! Jäsenhakemus- ja tuotetilauslomakkeilla näkyvät vain ne jäsenlajit ja vain ne tuotteet, joille on erikseen merkitty ruksi kenttään ”Näytetään verkkolomakkeella” jäsenlajin tai tuotteen tiedoissa.

Verkkolomakkeella    Näytetään verkkolomakkeella