Susi tappoi harjoituslenkillä olleen metsästyskoiran Joensuussa perjantaina 18. lokakuuta 2024 noin kello 14.

Susi surmasi metsästyskoiran Joensuussa

21.10.2024 14:11

- Olin hakemassa koiraa pois metsästä, ja näin yhden suden. Tajusin heti, miksei Manu enää hauku, koiran omistaja kuvaa tilannetta.

3-vuotias jämtlanninpystykorva oli lyhyellä harjoituslenkillä ennen seuraavalle päivälle suunniteltua hirvenmetsästystä. Tapahtumapaikka on Tuupovaaran maastossa.

- Manu oli jäljestämässä ja haukkui. Se oli silloin noin 50 metriä tiestä. Lähdin katsomaan mitä se haukkuu, ja ajattelin kytkeä sen kiinni. Kun pääsin lähemmäksi kuulin, että siellä on tappelu käynnissä. Vaikea sanoa oliko susia useampi, yhden suden näin, omistaja kertoo

Kun omistaja pääsi koiran luokse, mitään ei ollut enää tehtävissä. Manu oli jo eloton. Omistajan mukaan Joensuun alueella pyörii paljon susia.

- Metsästäminen koiran kanssa on käynyt mahdottomaksi. Mielestäni susi, joka kerran on tappanut koiran, tulisi saada lopettaa ennen kuin se tappaa toisen koiran, omistaja pohtii.

Manu-koiran surmasi susi tai useampia. Omistajan mukaan Joensuun alueella pyörii paljon susia.

Metsästäjäliitto: Suomen suurpetolainsäädäntöä ja -hallintoa kehitettävä

Metsästäjäliitto on esittänyt jo pitkään, että Suomen suurpetolainsäädäntöä ja hallintoa kehitettäisiin Ruotsin mallin mukaisesti. Tavoitteena tulisi olla selkeät lakiin perustuvat linjaukset maamme suurpetojen määrästä, kannanhoidon tavoitteista ja kannanhoidollisen metsästyksen toteutuksen reunaehdoista niin, että myönnetyt kannanhoidollisen metsästyksen poikkeusluvat eivät kaatuisi oikeuskäsittelyssä. MMM:n suurpetotyöryhmällä on tästä nyt suuri vastuu. Lue asiasta lisää täältä: https://metsastajaliitto.fi/uutiset/metsastajaliitto-kattava-remontti-suurpetojen-lainsaadantoon-ja-hallinnointiin

Tiesitkö tämän koiravahingon korvaamisesta:

Metsästäjäliitto muistuttaa, että metsästyskaudella 2023-2024 sudet raatelivat tai tappoivat 66 metsästyskoiraa metsästäjien epävirallisen ilmoitusjärjestelmän mukaan. Syksyllä aktiivisimman jahtikauden aikaan metsästyskoiria joutuu suden suuhun jopa joka toinen päivä. Koirien käyttö vähenee vuosi vuodelta susien määrän kasvaessa, sillä luonnollisesti koiranomistajat pyrkivät suojelemaan koiriaan susilta. Silti vahinkoja tapahtuu paljon.

Jos susi tappaa koiran, on siitä mahdollisuus saada rahallista korvausta. Suden aiheuttamasta koiravahingosta tulee ilmoittaa viipymättä vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Näin tieto vahingosta päätyy myös riistavahinkorekisteriin.

Toimi näin petovahingon sattuessa

• Ilmoita pedon aiheuttamasta vahingosta heti vahinkokunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle ja riistanhoitoyhdistyksen suurpetoyhdyshenkilölle. Ilmoita myös poliisille.
    • Varo jälkien peittymistä.
    • Ota kuvia.
    • Tallenna puhelimeesi valmiiksi maaseutuviranomaisten yhteystiedot ja hakulomake ruokavirasto.fi sekä riistanhoitoyhdistysten yhteystiedot riista.fi
    • Koiran käypä arvo finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180834

Koiravahingon korvaaminen: