Ampumaratojen ympäristölupahanke laati toimenpide-esityksen hallitusohjelman tavoitteisiin pääsemiseksi.

Järjestöiltä toimenpide-esitys ampumaratojen puolesta

08.08.2023 13:32

Esitys toimitettiin asianomaisille ministeriöille heinäkuussa. Ampumaratojen ympäristölupahankkeessa ovat mukana Suomen Ampumaurheiluliitto, Suomen Metsästäjäliitto, Suomen riistakeskus, Suomen Reserviupseeriliitto, Reserviläisliitto ja Suomen Ampumahiihtoliitto. Kaikki hankkeen osapuolet ovat sitoutuneet toimenpide-esitykseen.

Vuonna 2022 Suomen ja koko Euroopan turvallisuustilanne heikkeni merkittävästi Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Tämän seurauksena on ymmärretty, että ampumaradat ovat erittäin tarpeellisia ja kaikki ampumaharjoittelu tukee myös maanpuolustusta, tapahtui se sitten ampumaurheilun, metsästyksen tai muun ammunnan nimissä. Useamman vuosikymmenen kestäneen ampumaratojen alasajon seurauksena maassamme on laajoja alueita, joissa ampumaratatilanne on erittäin heikko erityisesti eri lajiratojen monipuolisuuden näkökulmasta tarkasteltuna. Hallitusohjelmassa 2023 on nostettu kriittisenä tekijänä esille ampumaratojen määrän lisääminen ja tavoitteena on parantaa tilannetta kaikille ampumista harjoitteleville nostamalla ampumaratojen määrä 1000 rataan vuosikymmenen loppuun mennessä.

Lisäksi vuodesta 2019 asti Euroopan kemikaalivirasto on valmistellut Euroopan komission pyynnöstä kieltoesitystä, joka koskee lyijyluoteja ja -hauleja sekä kalastuspainoja. Toteutuessaan maaliskuussa 2023 komissiolle toimitetun kaltaisena rajoituksen vaikutus kaikkeen ampumaharjoitteluun olisi erittäin negatiivinen, mutta sen lisäksi se heikentäisi EU:n sotilaallista puolustuskykyä ja huoltovarmuutta.

Toimenpide-esitys tästä linkistä:

Ampumaratojen ympäristölupahankkeen toimenpide-esitys