Suomen Yleinen Metsästäjäliitto perustettiin tasan sata vuotta sitten Helsingin Seurahuoneella 24.4.1921. Uuden liiton keskeisin tavoite oli luoda järjestystä jahtimaille, edistää metsästyslakien kunnioitusta ja hyviä metsästystapoja sekä valistaa metsästäjiä riistanhoidon tärkeydestä. Metsästäjäliitto hoitaa yhä näitä samoja tehtäviä, joita varten se perustettiin sata vuotta sitten.

Metsästäjäliitto täyttää 24. huhtikuuta tasan 100 vuotta

24.04.2021 08:00

Metsästäjäliiton verkkosivuilla avautuu juhlapäivänä sivusto, joka esittelee, miksi ja miten Metsästäjäliitto on kehittynyt nykyisen kaltaiseksi toimijaksi. Satavuotista historiaa käydään läpi vuosikymmen kerrallaan ja tekstiä täydennetään valokuvin, videoin ja ääninauhoin. Tekstit ja kuvat on koonnut Metsästysmuseon amanuenssi Pekka Allonen.

Metsästäjäliiton virallinen historiikki ”Vuosisata metson siivillä” julkaistaan toukokuussa. Kirjan on kirjoittanut filosofian tohtori, historiantutkija Tero Halonen. Kirja sukeltaa syvälle liiton tarinaan ja sen kautta avautuu näkymä suomalaisen metsästyksen ja eränkäynnin menneisyyteen. Kuvitettu, noin parisataa-sivuinen teos on tarkka kuvaus koko liiton historiasta. Historiikista julkaistaan myös verkkosivuillamme parhaita paloja eri vuosikymmeniltä kevään aikana.

Metsästäjäliiton perustamiskokouksessa oli paikalla seitsemän yksityishenkilöä, joista Daniel Joh. Wadén nousi liiton ensimmäiseksi puheenjohtajaksi. Myös Suomen puhelintoiminnan isäksi kutsutun Wadénin vivahteikkaasta elämästä on tänä vuonna tekeillä kirja, jota kirjoittaa professori Martti Häikiö.

Suomalainen metsästäjä on osaava ja vastuullinen

Suomalaisten metsästäjien edunvalvojana Metsästäjäliitto edistää kestävää metsästystä ja metsästysseuratoimintaa sekä koulutamme osaavia ja vastuullisia metsästäjiä. Turvallisuusasiat ovat olleet yksi tärkeimmistä kehityskohteista jo vuosikymmeniä.

Metsästäjäliitto haluaa juhlavuotenaan nostaa esiin suomalaista metsästyskulttuuria ja metsästyksen merkitystä yhteiskunnassamme. Toimintamme palvelee yli 300 000 suomalaisen metsästäjän yhteistä elämäntapaa sekä muita yhteiskunnan tarpeita. Harrastus on yksi Suomen suosituimmista ja yhä edelleen joka viidennen alakoululaisen pojan toiveharrastus on metsästys. Myös naismetsästäjien määrä lisääntyy jatkuvasti.

Metsästysharrastus on tärkeää säilyttää luontaisena osana suomalaista yhteiskuntaa ja on perusteltua tukea metsästysseurojen toimintaedellytyksiä. Metsästys on olennaista mm. vieraspetojen ja muiden riistaeläinkantojen kurissapidossa ja kolareissa loukkaantuneiden eläinten jäljittämisessä.Muuttuvassa maailmassa on hyvä ymmärtää riistanhoidon ja metsästyksen monet hyvinvointivaikutukset ja metsästäjien arvokas työ suomalaisen luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseksi”, sanoo Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Jaakko Silpola.

Syksyllä juhlitaan koko Suomessa peijaisia!

Korona on vaikeuttanut juhlavuoden viettämistä, mutta 100-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetään syksyllä koko Suomen kattavat juhlapeijaiset. Peijaisia järjestetään pyhäinpäiväviikonloppuna 5.–7.11., jolloin Metsästäjäliiton piirit ja metsästysseurat järjestävät ympäri maata julkisia peijaistapahtumia, joissa tarjoillaan hirvi- tai peurakeittoa.

Ikiaikaisen eränkäynnin ja pyyntikulttuurin makuja voi maistella myös Metsästäjä-oluessa, joka on myynnissä jo nyt hyvin varustelluissa ruokakaupoissa kautta maan. Aromikas olut sopii erityisen hyvin maukkaiden riistaruokien kanssa ja siinä on rehtiä havun, sitruksen ja sammalen makua.

Tutustu juhlavuoteemme osoitteessa www.metsastajaliitto.fi/100vuotta ja tule mukaan yhteiselle eräpolulle.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Jaakko Silpola, puh.  050 406 4836, jaakko.silpolaatmetsastajaliitto.fi ()