Sepelkyyhkyn metsästys alkaa 10. elokuuta. Vaikka sepelkyyhkykannat ovat runsaat, ja kanta kestää hyvin metsästyksen, tulee jahdissa muistaa maltti, turvallisuus ja valikoiva metsästys.

Sepelkyyhkyn metsästys alkaa 10. elokuuta

09.08.2022 10:41

Sepelkyyhky tekee vuosittain useita poikueita, ja metsästyskauden alussa osalla voi olla vielä pesintä kesken. Vastuullinen metsästäjä kohdistaa metsästyksen parveutuneisiin lintuihin, sillä parvissa on lähinnä nuoria ja jo pesintänsä lopettaneita yksilöitä. Suoraan parveen ei saa kuitenkaan ampua.

”Yksittäiset linnut tulisi jättää rauhaan, sillä todennäköisesti niiden pesintä on vielä kesken”, muistuttaa Metsästäjäliiton luonnon- ja riistahoitopäällikkö Ere Grenfors.

Ennen riistalaukausta tulee metsästäjän olla myös varma lajista, sillä kyyhkyparvissa voi lentää myös rauhoitettua uuttukyyhkyä. Suurin ero lajeissa on se, että uuttukyyhkyltä puuttuvat valkoiset laikut siivistä. Se eroaa sepelkyyhkystä myös muodoltaan, lentotavaltaan ja siiveniskuiltaan.

Metsästäjäliitto kannustaa vastuulliseen metsästykseen

Vastuullinen metsästäjä ottaa huomioon myös paikalliset asukkaat ja muut luonnossa liikkujat. Metsästystä tulee välttää pystyssä olevan viljapellon läheisyydessä, sillä saaliin löytyminen voi olla epävarmaa eikä puimattoman viljan tallaaminen ole sallittua. Grenfors muistuttaa metsästäjiä myös keräämään talteen patruunoiden hylsyt ja muut roskat.

Myös noutavan koiran käyttö on suositeltavaa kyyhkyjahdissa.

Metsästyksessä ja aseenkäsittelyssä turvallisuus ja huolellisuus ovat ensiarvoisen tärkeitä perusasioita malttia unohtamatta. Huolimaton toiminta aiheuttaa vaaratilanteita ja pahimmassa tapauksessa peruuttamatonta vahinkoa.

Tarkista metsästysajat Suomen riistakeskuksen sivuilta

10. elokuuta alkaa myös hanhien peltometsästys: merihanhen rannikolla ja kanadanhanhen koko maassa. Sorsanmetsästys alkaa puolestaan 20. elokuuta kello 12. Suomen riistakeskuksen sivuilta löytyy tietoa metsästysajoista ja metsästyskieltoalueista.

Lue lisää Jahtimediasta:

Ere Grenfors