Pohjanmaan kasvavan susikannan ongelmat ovat viime vuosina kärjistyneet täysin kestämättömälle tasolle, todettiin susiseminaarissa Vöyrissä 4.3.2024.

Pohjanmaan susiongelma kestämättömällä tasolla

04.03.2024 17:30

Susi vaikuttaa elämänlaatuun Pohjanmaalla. Yleinen huoli ja pelko sutta kohtaan kasvavat. Lasten koulureitit ja kasvuympäristö ovat käyneet turvattomaksi ja marjastajat sekä sienestäjät tunteva pelkoa luonnossa kulkiessaan. Suuret vahingot maataloudessa ja karjanhoidossa, lähinnä lampaankasvatuksessa, ovat valitettavan hyvin jo tiedossa. Ongelmat näyttävät vain kasvavan. Turkisteollisuus kärsii susien tappamista ja raatelemista ketuista turkistiloilla.

Susi vaarantaa työn luonnon monimuotoisuuden puolesta, esimerkiksi kun on kyse maailmanperintöluetteloon kuuluvan Merenkurkun saariston lampaiden laiduntamisesta ja Pohjanmaan metsäpeuroista.

Susi on monella tapaa vaikuttanut kielteisesti metsästykseen ja metsästyskulttuuriin. Sudet tappavat ja repivät metsästyskoiria, ne estävät sorkkaeläinten metsästystä eikä metsästyskoirakokeita voida pitää. Metsästäjien vapaaehtoisesti ylläpitämä suurriistavirka-apu SRVA on vaarassa, sillä useita sopimuksia on jo Suomessa irtisanottu.

Hallitusohjelman suurpetokirjaukset toimeenpantava

On suuri riski, että EU-jäsenmaista ei saada riittävää enemmistöä EU-komission esitykselle muuttaa suden suojelustatusta. Sen vuoksi suden aiheuttamat vahingot ja ongelmat edellyttävät hallitukselta nopeita ja perusteellisia toimia lainsäädännön ja hallinnon kehittämiseksi hallitusohjelmassa mainitulla tavalla, todettiin seminaarin yhteydessä maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahille annetussa kannanotossa.

Suomen oikeuslaitos on viime vuosina kumonnut suurpetojen kannanhoidollisen metsästyksen poikkeusluvat edellyttäen luvilta paikallisia perusteluja. Ruotsissa voimassa oleva suurpetoeläinten metsästystä koskeva lainsäädäntö ja käytäntö ovat hyvä malli Suomen lainsäädännön kehittämiselle. Se muistuttaa Suomessa käytössä olevaa Suomen riistakeskuksen toteuttamaa alueellista hirvieläinten kannanhoitosuunnittelua ja metsästyksen hallintoa.

Ministeri Essayahille luovutetussa kannanotossa Pohjanmaan ruotsinkielinen tuottajaliitto Österbotten svenska producentförbund, turkistuottajien Svenska Österbottens Pälsdjursodlarförening ja Suomen Metsästäjäliiton Svenska Österbotten -piiri tukivat Suomen Metsästäjäliiton ehdotusta kehittää suurpetohallintoa- ja lainsäädäntöä Ruotsin mallin mukaisesti. Ruotsissa kaikkien suurpetojen metsästys onnistuu oikeuslaitoksen vahvistamalla tavalla.

Vöyrissä järjestettyyn susiseminaariin osallistui maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah ja runsaasti paikallisyhteisöjen edustajia.

Lisätietoja:

• Suomen Metsästäjäliitto, toiminnanjohtaja Jaakko Silpola, 0504064836
  • Suomen Metsästäjäliiton Svenska Österbotten -piiri, toiminnanjohtaja Sören Finne 0504303973
  • Österbotten svenska producentförbund, Verksamhetsledare Susanne West, 050590194
  • Svenska Österbottens Pälsdjursodlarförening r.f., tiedotuspäällikkö Steven Frostdahl, 0443652925