Romanian metsästäjä- ja kalastajaliiton tilaama äskettäinen tutkimus paljastaa, että romanialaiset nuoret tuntevat ja hyväksyvät metsästyksen paremmin kuin monet eurooppalaiset kollegansa. Tämä myönteinen suuntaus korostaa kestävän luonnonhoidon lupaavaa tulevaisuutta Romaniassa.

Metsästys hyväksytään laajasti romanialaisten nuorten keskuudessa

11.07.2024 08:53

Metsästyksen tuntemus ja hyväksyntä nuorten osalta:

• Osaaminen: 18 % 18–24-vuotiaista vastaajista tuntee metsästyssäädöksiä ja -käytäntöjä, mikä on huomattavasti enemmän kuin Euroopassa keskimäärin.
  • Laaja hyväksyntä: 77 % nuorista aikuisista (18–24) hyväksyy laillisen ja säännellyn metsästyksen periaatteet, mikä osoittaa myönteistä asennetta luonnonsuojeluun ja luonnonvaraisten eläinten kannanhoitoon.

Yleinen hyväksyntä:

• Laaja yksimielisyys: Tutkimus korostaa metsästyksen vahvaa yleistä hyväksyntää Romaniassa ja 75 % vastaajista on sitä mieltä, että metsästys on hyväksyttävää, jos sitä harjoitetaan laillisesti ja eettisesti.
  • Sukupuolierot: Miehet tuntevat ja hyväksyvät metsästystä enemmän kuin naiset, mikä viittaa siihen, että kohdennettu koulutus naisille voisi lisätä julkista metsästyksen hyväksyntää entisestään.

Karhukannan hallinnan haasteet Romaniassa

Romaniassa elää EU:n suurin karhukanta, mikä johtaa usein ihmisten ja karhun välisiin konflikteihin. Suurpetojen metsästys lopetettiin vuonna 2016, minkä jälkeen karhut ovat lisääntyneet hallitsemattomasti. Esimerkiksi vuonna 2019 karhut tappoivat kahdeksan ja raatelivat 76 ihmistä. Samana vuonna 72 karhua kuoli liikenneonnettomuuksissa.

Tuore tutkimus osoittaa, että paikallinen väestön sietokyky on ylittynyt ja monet tukevat suurpetojen metsästystä kannattavana ratkaisuna tilanteeseen.

Bukarestin yliopiston tuoreessa artikkelissa korostetaan seuraavia teemoja:

• Riittämättömät, faktoihin perustumattomat toimet suurpeto-ongelman ratkaisemiseksi johtavat uusiin, jatkuviin konflikteihin ja suurpetojen yleisen suvaitsemisen vähenemiseen.
  • Yleinen luottamuksen puute suurpetoja hallinnoivien viranomaisten päätöksiä kohtaan on merkittävää erityisesti niillä alueilla, joilla on paljon karhuja.

Keskeiset kannanhallintatoimenpiteet:

• Ihmistoiminnan rajoitukset: 55 % vastaajista pitää tehokkaina toimenpiteinä jätehuollon kohentamista ja karhujen ruokintarajoituksia, joilla vähennetään karhun tottumista ihmiseen.
  • Käytännön kannanhallinta: 42,1 % vastaajista pitää myönteisenä strategiana ongelmakarhujen kannanhallintaa (metsästystä) asutusalueilla.

Johtopäätös:

Molemmat tutkimukset yhdessä osoittavat romanialaisten nuorten keskeisen roolin kestävän metsästyksen ymmärtämisessä ja hyväksymisessä. Näiden tutkimuksiin perustuvien johtopäätösten yhdistäminen voi parantaa ihmisten ja suurpetojen rinnakkaiseloa Romaniassa.

FACE (The European Federation for Hunting and Conservation) kehottaa päättäjiä ja luonnonsuojelijoita hyödyntämään romanialaisten nuorten positiivista suhtautumista metsästykseen ja toteuttamaan suurpetokantojen hallintaa käytännön näyttöön perustuvilla toimilla. Romania voisi näin toimien johtaa Eurooppaa tehokkaaseen samanaikaiseen suurpetojen kannanhallintaan ja suojeluun.

Lisätietoja karhututkimuksesta: Neagu, A. C., & Rozylowicz, L. (2024). Insufficient scientific evidence hinders large carnivore management in Romania. University of Bucharest, Faculty of Geography. Retrieved from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4838613