Metsästäjäliitto kehittää lapsille ja nuorille erilaista toimintaa perinteisten leirien lisäksi nyt myös yhä enemmän digitaalisten kanavien kautta.

Metsästys on hyvä harrastus myös nuorelle

17.09.2020 10:40

Leiri- ja kerhotoiminta ovat Metsästäjäliiton nuorisotyön keskeisimpiä toimintamuotoja. Leireillä ja kerhoissa lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan luontoon, metsästykseen, eränkäyntiin ja riistanhoitoon turvallisesti saman henkisessä seurassa. Koronapandemia toi Suomeen poikkeukselliset olosuhteet ja pakotti perumaan myös nuorten Metso-leirejä.

Metsästäjäliitto haluaa tarjota lapsille ja nuorille kuitenkin mahdollisuuden osallistua ja oppia metsästyksestä ja metsästysammunnasta nyt myös verkon kautta monin eri tavoin.

−Metsästäjäliitossa haluamme lapset ja nuoret tekemään tulevaisuutta, digitaalinen maailma on osa nuorten elämää, siksi haluamme olla siellä missä nuoretkin. Ennen kaikkea haluamme lapset ja nuoret mukaan toimintaan ja näin varmistamaan suomalaisen metsästyskulttuurin jatkuvuus, kiteyttää Metsästäjäliiton nuorisovastaava Elina Mäkelä.

Metso-leireille mahdollisuus osallistua verkossa

Parhaillaan pilotoidaan nuorille tarkoitetun Metso-leirin toteutusta verkkokurssina. Uudelle verkko-oppimisalustalle toteutettu pilotti on suunniteltu yhteistyössä kentän toimijoiden kanssa. Alustalle on viety Metso-leirien sisältöjä, joita jokainen nuori voi suorittaa halutessaan missä vain ja oppia näin lisää metsästyksestä ja luonnosta.

Tehtävät on suunniteltu niin, että nuori voi joko tehdä niitä itsekseen tai pyytää mukaan kaveri tai vanhempi. Tehtävien teemat liittyvät mm. riistanhoitoon, eläinten tunnistamiseen ja luontoon. Nuorilla on alustan kautta mahdollisuus myös keskustella ja verkostoitua muiden omanikäisten metsästäjien kanssa.

Verkko-Metsoon pääsee tekemään jokainen nuori jäsenemme osoitteessa
https://my.priimalms.com/ns/metsokoulutus Ensimmäisellä kertaa tulee klikata kohtaa Rekisteröidy ja täyttää avautuva lomake. Paluuviestinä tulee oma henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana, joiden avulla pääsee tutustumaan Metso-leirin kurssisisältöön.

Nuorille myös pelejä ja oma Instagram-tili

Kesän aikana Metsästäjäliiton sivuille luotu muistipeli auttaa lapsia oppimaan tunnistamaan eri riistaeläimiä ja kehittää samalla muistia. Muistipelin on tarkoitus innostaa ja motivoida lapsia tunnistamaan eläimiä kiinnostavalla tavalla.

Kesällä avattiin Instagramiin @Metsästäjäliiton_nuoret -tili, joka on suunnattu metsästyksestä kiinnostuneille nuorille. Tili on otettu hyvin vastaan ja tilillä onkin jo yli 500 seuraajaa.

Jahtimediaan kuuluville myös nuorten ääni

Myös Jahtimediaan on lisätty oma osionsa nuorille. Osiossa on juttuja Metsästäjäliiton nuorisotoimintaan liittyen, mutta nuoria myös osallistetaan kirjoittamaan juttuja itse ja tuomaan näin nuorten ääntä esiin.
Tällä viikolla Jahtimediassa avautui
kirjoituskilpailu nuorille. Kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin nuorten tuoreita näkökulmia metsästykseen ja eränkäyntiin.

Lisätietoja:

Verkossa toimivat Metso-leirit: https://metsastajaliitto.fi/nuorille/leirit/verkkometso
Jahtimedia: https://jahtimedia.fi/nuoret
Instagram: @metsastajaliiton_nuoret

Lahjoittamalla autat meitä auttamaan nuoria.
Tee lahjoitus >

Elina Mäkelä