Jos harrastat metsästystä tai urheiluammuntaa, osallistu kyselyyn. Kyselyä varten ei kerätä henkilötietoja, joten voit vastata täysin anonyymisti.

Metsästäjäkysely: Miten lyijyammusten kielto vaikuttaa sinuun?

08.01.2021 14:03

Osallistu kyselyyn osoitteessa face.eu/survey ja valitse kielivalikosta suomi. Luethan kuitenkin ensin ohjeet alta.

Tammikuun alkuun mennessä Suomesta on tullut jo hyvin vastauksia. Vastata voi edelleen!

Tietoa tutkimuksesta:

Eurooppalaisten metsästäjien kattojärjestö (FACE), joka valvoo Euroopan kansallisten metsästäjäjärjestöjen etua, selvittää yhteistyössä REACHLaw-yhtiön kanssa lyijyammusten kiellon sosioekonomisia vaikutuksia Euroopan metsästäjiin.

Taustatietoa:

Euroopan kemikaalivirasto, joka on EU:n toimielin, valmistelee ehdotusta lyijyn rajoittamiseksi metsästyksessä ja urheiluammunnassa käytettävissä ammuksissa. Ehdotus julkaistaan vuoden 2021 tammikuun puolessa välissä, ja uusi EU:n asetus tulee mahdollisesti voimaan vuoteen 2023 mennessä. FACE:n tutkimuksella selvitetään lyijyammusten mahdollisen käyttökiellon sosioekonomisia vaikutuksia Euroopassa.

Vinkkejä, joiden avulla selviydyt kyselystä:

- Lue ohjeet tarkkaan ennen kuin alat vastaamaan

- Ohjeessa sanotaan, että kysely ei toimi matkapuhelimella, mutta meidän testien perusteella vastaaminen onnistuu myös älypuhelimilla tai tableteilla. Kannattaa vastata kuitenkin tietokoneella, jos sinulla on sellainen käytössäsi.

- Kyselyssä on melko paljon kysymyksiä, joten varaa aikaa ja rauhallinen hetki vastaamiseen

- Jos kyselyssä tulee kysymyksiä, joihin et tiedä vastausta, niin älä luovuta vaan vastaa parhaan tietosi mukaan. Voit myös palata kyselyn ensimmäiselle sivulle ja katsoa ohjetta tai katsoa tässä esitettyjä ohjeita. Emme voi vaikuttaa kyselyn sisältöön, koska kysymykset ovat kaikille EU maille samat

- Kyselyssä eritellään metsästys ja muu ampumatoiminta, koska kemikaalivirasto (ECHA) saattaa erotella suosituksissaan komissiolle esimerkiksi ampumaratatoiminnan ja metsästyksen. Useissa EU maissa on puutteelliset arviot metsästäjien omistamista/käyttämistä ampuma-aseista sekä vuosittain ammutuista patruunamääristä. Ts. kemikaalivirasto saattaa aliarvioida lyijyammuskiellon sosioekonomiset vaikutukset.

- FACE on kääntänyt kyselyn vain EU:n valtakielille ja pienemmät maat kääntävät kyselyn itse. Aikataulu on ollut erittäin kireä ja kaikki maat eivät ole käännöstä ehtineet tehdä. Suomen Metsästäjäliitto on suomentanut kyselyn ja toivomme, että Ruotsi tekee ruotsinnoksen. Ilmoitamme jos/kun ruotsinnos on saatavilla

Muutamia suomalaisille vaikeita/erikoisia kysymyksiä:

- Tarkastuspalvelujen saatavuus maassani -kysymyksellä viitataan asetarkastuksiin. Ne vaihtelevat Euroopan eri maissa riippuen esimerkiksi siitä, onko maa C.I.P.issä vai ei.  Kaikissa EU maissa ei ole asetarkastuslaitoksia. Meillä Suomessa asetarkastukset hoidetaan Poliisihallituksen asetarkastusyksikössä Riihimäellä. Suomessa aseiden valmistajat/maahantuojat/asesepät hoitavat pääsääntöisesti asetarkastukset, joten asia ei näyttäydy kuluttajalle samalla tavalla kuin joissain Euroopan maissa.

- Kyselyssä kysytään tietoja ilma-aseista, koska monissa Euroopan maissa niitä käytetään metsästyksessä/haittaeläinten poistossa. Lisäksi ilma-aseita käytetään ampumaharjoittelussa sekä ampumaurheilussa.

- Muista laskea yhdistelmäaseet sekä mahdolliset vaihtopiiput eri aseiksi. Ts. jos sinulla on haulikkorihla, niin laske haulipiippu haulikoihin ja luotipiippu luotiaseisiin. Vaihtopiippukivääreistä kaikki piiput lasketaan eri aseiksi.

- Kosteikon määritelmä on myös meille vielä epäselvä, joten vastaa kuten ajattelet kosteikon määriteltävän tulevaisuudessa.

Palautteesi on todella tärkeää, sillä jos käytät tällä hetkellä lyijyammuksia, niin rajoitus tulee vaikuttamaan suoraan sinuun.

Osallistu kyselyyn osoitteessa face.eu/survey ja valitse kielivalikosta suomi.

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö