Euroopan kemikaaliviraston julkaiseman lyijyn rajoitusesityksen hyväksyminen sellaisenaan tarkoittaisi takapakkia ampumaratojen ympäristönsuojelutyössä Suomessa ja vaarantaisi merkittävällä tavalla ampumaharrastuksen. Joka kahdeksas suomalainen harrastaa ammuntaa, ja metsästäjät ovat yksi osa tätä isoa joukkoa.

Lyijyrajoitus vaarantaa ampumaharrastuksen

17.06.2021 21:44

Rajoitusehdotuksen suurimmat ongelmat liittyvät siihen, että lyijyn kulkeutumisriskin hallitsemista ei ole ymmärretty. Esityksessä ei ole huomioitu myöskään tieteellisiin tutkimuksiin perustuvia, parhaiden käyttökelpoisten tekniikoiden mukaisia toimenpiteitä, joilla ampumaradoilla voidaan jo nykyisellään estää lyijyn kulkeutuminen ratarakenteista maaperään.

Havainnollistaakseen ampumaratojen merkitystä sekä ympäristönsuojelun perusperiaatteita ja lyijyhallintakeinoja Metsästäjäliitto on tehnyt yhdessä Ampumaurheiluliiton ja muiden ampumaharrastusalan toimijoiden kanssa ampumaradoista videon. Sen tavoitteena on kertoa ampumaratojen merkityksestä paitsi kemikaalivirastolle myös kaikille muille. Lyijyrajoitusehdotus tarkoittaisi sitä, että valtaosalla ampumaradoista harjoittelu loppuisi kokonaan tai ratojen ylläpitämisen kustannukset nousisivat huimasti, jolloin harjoittelu vaikeutuisi ja vähenisi.

Kemikaaliviraston lyijyrajoitusesityksen tavoitteena on suojella ihmisiä ja ympäristöä lyijyn haitoilta. Tämä tulee voida tehdä vähentämättä ampumaurheilua ja metsästystä. Nämä tavoitteet voidaan saavuttaa samanaikaisesti vain, kun lyijyn käytöstä päätetään ratakohtaiseen riskinarvioon perustuen ja paikalliset olosuhteet huomioiden.

Lisätietoja:
Lue Suomen ampumaurheiluliiton tiedote: https://www.ampumaurheiluliitto.fi/2021/06/18/ampumaurheiluliitto-kemikaaliviraston-lyijyrajoitusesityksessa-paljon-korjattavaa/

Suomenkielisen tekstityksen saat päälle, klikkaamalla videosta kohtaa "tekstitykset".

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö