Euroopan ampumaurheiluforumin (ESSF) tuore raportti nostaa esiin vakavia huolenaiheita Euroopan kemikaaliviraston (ECHA) ehdottamista lyijyammusten rajoituksista. Raportin mukaan nämä uudet rajoitukset voivat asettaa merkittäviä taloudellisia ja toiminnallisia haasteita tuhansille siviilien ulkona sijaitseville kivääri- ja pistooliradoille eri puolilla Eurooppaa. Rajoitusten täysimääräinen toteuttaminen saattaisi aiheuttaa jopa 6 miljardin euron kustannukset, ja vaarassa on jopa 95 % Euroopan ampumaradoista (Saksaa, Hollantia ja Luxemburgia lukuun ottamatta).

EU:n lyijyammusrajoitukset uhkaavat tuhansia luotiratoja – kustannukset jopa 6 miljardia euroa

22.08.2024 12:13

Ehdotukset ja niiden vaikutukset

Maaliskuussa 2023 julkaistu ECHA ehdotus pyrkii vähentämään lyijyn käyttöä metsästys- ja urheiluammunnassa, jotta ympäristöä ja ihmisten terveyttä suojeltaisiin haitallisilta lyijypäästöiltä. Ehdotus sisältää muun muassa tiukkoja vaatimuksia luotiratojen lyijynkeräysjärjestelmille, vesienhallintajärjestelmille ja ampumaratojen maaperän suojelulle.

Raportin mukaan ECHA asettamat vaatimukset ovat erittäin tiukkoja, ja niiden täyttäminen on monille luotiradoille käytännössä mahdotonta. Raportissa arvioidaan esimerkiksi, että tällä hetkellä vain noin 6 % (Saksaa, Hollantia ja Luxemburgia lukuun ottamatta) Euroopan ulkona sijaitsevista kivääri- ja pistooliradoista täyttää vaatimukset ja monissa maissa, kuten Suomessa, Ruotsissa ja Ranskassa, valmiudet vastata näihin vaatimuksiin ovat erityisen rajalliset.

Kustannukset ja taloudelliset haasteet

Raportti nostaa esiin erityisesti lyijynkeräysjärjestelmien ja vesienhallintajärjestelmien rakentamisesta aiheutuvat korkeat kustannukset. Norjassa esimerkiksi yhden ampumaradan vesienhallintajärjestelmän arvioidaan maksavan noin 100 000 euroa. Euroopan kaikille luotiradoille vesienhallintajärjestelmien rakentaminen maksaisi vähintään 900 miljoonaa euroa.

ECHA esittää luotiradoille kahta eri vaihtoehtoa, joko luotiloukkuja tai erittäin suojattuja hiekkapenkkoja (”best prctise sandtrap”), jotka edellyttävät maaperän läpäisemätöntä suojaa, katosta tai pysyvää peitettä. Ampumaratojen päivittäminen näiden vaatimusten mukaisiksi edellyttäisi siis vähintään olemassa olevan hiekan tai maaperän poistamista, eristyksen asentamista ja katon tai pysyvän peitteen rakentamista. Raportti arvioi tästä tulevan kuluja luotiradoille lähes 5 miljardia euroa.

ESSF mukaan ECHA on aliarvioinut huomattavasti sekä kustannuksia että niiden aiheuttamia taloudellisia vaikutuksia. Raportissa korostetaan, että monille ampumaradoille ehdotusten toteuttaminen edellyttäisi suuria investointeja, joita pienet ja keskisuuret toimijat eivät pysty kattamaan.

Lyijyttömien ammusten saatavuus ja tekniset haasteet

Raportissa tuodaan esiin myös teknisiä ja käytännöllisiä haasteita, jotka liittyvät siirtymiseen lyijyttömiin ammuksiin. ESSF varoittaa, että monille metsästäjille ja urheiluampujille ei ole saatavilla toimivia lyijyttömiä vaihtoehtoja, mikä voi vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa jatkaa harrastustaan. Asia korostuu erityisesti .22 LR kaliiperissa, johon ei ole olemassa ollenkaan toimivia lyijyttömiä patruunoita.

Erityisesti lyijyttömien ammusten kehittämisen ja saatavuuden osalta raportti nostaa esiin, että monet nykyiset vaihtoehdot eivät tarjoa samaa suorituskykyä kuin lyijyä sisältävät ammukset. Tämä voi johtaa ampumaturvallisuuden heikkenemiseen ja ampumalajien tulevaisuuteen laajemminkin.

Siirtymäajan riittämättömyys ja laajemmat vaikutukset

ECHA on ehdottanut viiden vuoden siirtymäaikaa uusien vaatimusten täyttämiseksi, mutta ESSF:n raportti varoittaa, että se on liian lyhyt aika useimmille ampumaradoille. Raportissa todetaan, että viiden vuoden siirtymäaika ei välttämättä riitä suurten infrastruktuurimuutosten toteuttamiseen, mikä voi johtaa siihen, että monet ampumaradat joutuvat lopettamaan toimintansa.

Tämä olisi suuri takaisku Euroopan ampumaurheilulle ja metsästyskulttuurille, sillä ampumaradoilla on keskeinen rooli sekä harrastajien harjoittelussa että kilpailutoiminnassa. Raportin mukaan rajoitusten vaikutukset voisivat ulottua laajemmallekin, heikentäen koko metsästys- ja ampumaurheilusektorin elinvoimaisuutta.

Raportin päätelmät ja jatkotoimenpiteet

ESSF:n raportti päättyy suositukseen, että ECHA:n tulisi harkita uudelleen lyijyammusrajoitusta ja niiden toimeenpanon aikataulua. Raportin mukaan nykyiset ehdotukset voivat johtaa kohtuuttomiin taloudellisiin vaikutuksiin ja heikentää ampumaurheilun -ja harrastuksen asemaa Euroopassa.

Raportti kehottaa EU:ta ja sen jäsenvaltioita ottamaan huomioon ampumaratojen taloudelliset realiteetit sekä tarjoamaan lisätukea ja -aikaa rajoitusten toteuttamiseen. Lisäksi ESSF suosittelee, että lyijyttömien ammusten kehitystä ja saatavuutta parannettaisiin, jotta siirtyminen uusiin materiaaleihin olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista.

ESSF on lähettänyt raportin valmistuttua asiasta kirjeen EU:n komissiolle ja jatkaa aktiivista vuoropuhelua ECHA:n ja EU:n päätöksentekijöiden kanssa, pyrkien löytämään tasapainon ympäristönsuojelun ja ampumaurheilun elinvoimaisuuden välillä.

Suomesta tiedot raporttiin toimitti Ampumaratojen ympäristölupahanke ja Metsästäjäliitto oli aktiivisesti mukana kyselyn valmistelussa yhdessä FACE:n kanssa.

Lue koko ESSF:n englanninkielinen raportti tästä

Mikä on ESSF?

ESSF: Euroopan ampumaurheilun ja metsästyksen puolustaja

Euroopan ampumaurheilufoorumi (ESSF) on epävirallinen foorumi, jossa Euroopan tasolla toimivien kansainvälisten järjestöjen edustajat kokoontuvat keskustelemaan ampumaurheiluun, metsästykseen, aseiden keräilyyn sekä näiden alojen kauppaan ja teollisuuteen liittyvistä yhteisistä kysymyksistä. Foorumin keskeisiä teemoja ovat erityisesti näiden toimintojen ympäristövaikutukset, lainsäädännölliset ja poliittiset kysymykset sekä sosioekonomiset näkökohdat.

Foorumin jäsenjärjestöt

ESSF koostuu useista merkittävistä eurooppalaisista järjestöistä, kuten:

• European Manufacturers of Sporting Firearms (ESFAM): Urheiluaseiden valmistajien eurooppalainen yhdistys.
  • Association of European Sporting Ammunition Manufacturers (AFEMS): Eurooppalainen urheiluammusten valmistajien yhdistys.
  • European Association of the Civil Commerce of Weapons (AECAC): Euroopan aseiden siviilikaupan yhdistys.
  • European Shooting Sports Council (ESSC): Ampumaurheilun eurooppalainen neuvosto, johon kuuluvat muun muassa:
    • European Shooting Confederation (ESC): Euroopan ampumaurheiluliitto.
    • Federation Internationale de Tir aux Armes Sportives et de Chasse (FITASC): Kansainvälinen urheilu- ja metsästysampujien liitto.
    • Federation of Associations for Hunting and Conservation of the EU (FACE): Euroopan metsästäjäjärjestöjen kattojärjestö
    • Foundation for European Societies of Arms Collectors (FESAC): Euroopan asekeräilyjärjestöjen säätiö.
    • Institut Européen des Armes de Chasse et de Sport (IEACS): Euroopan metsästys- ja urheiluaseinstituutti.

Tarkkailijajäsenet

ESSF:ssä on myös tarkkailijajäseniä, kuten:

• International Practical Shooting Confederation (IPSC): Kansainvälinen practical ampumaurheiluliitto.
  • International Shooting Sport Federation (ISSF): Kansainvälinen ampumaurheiluliitto.

Taloudellinen merkitys

Ampumaurheilun, metsästyksen ja asekeräilyn sektorit työllistävät yli 600 000 ihmistä Euroopassa, ja niiden vuosittainen liikevaihto on noin 40 miljardia euroa, kun mukaan lasketaan koko metsästyksen ja ampumaurheilun tuottamat tulot. Näihin sektoreihin kuuluu yhteensä 14 000 jälleenmyyjää, 300 000 keräilijää sekä yli 10 miljoonaa metsästäjää ja urheiluampujaa ympäri Eurooppaa.

ESSF:n kautta nämä toimijat pyrkivät vaikuttamaan eurooppalaiseen lainsäädäntöön ja politiikkaan, turvaten samalla niiden toiminnan jatkuvuuden ja kestävyyden.

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö