Liitto tarjoaa jäsenseuroilleen mahdollisuuden toiminnalliseen nuorisotyöhön. Koulutuksen voi järjestää yhteistyössä muiden paikallisten seurojen kanssa.

Hae nuorten ampumakouluttajaksi

05.05.2022 15:37

Nuoria halutaan lisää harrastamaan ampumaradoille ja metsästyksen pariin. Ajatuksen taustalla ensisijaisesti vastuullinen ja eettinen riistalaukaus, mutta myös harrastajamäärien kasvattaminen ja kilpailutoiminnan aktivointi.

Nuorten oman ampumakoulutuksen tavoitteena on lisätä metsästysammuntaharrastuksen kiinnostavuutta nuorten keskuudessa tarjoamalla nuorille räätälöityä koulutusta. Ryhmätoiminnan tavoitteena on myös pienentää harrastuksen aloittamisen kynnystä. Pääkohderyhmä 13-24-vuotiaat nuoret.

Istutko kuvaukseen tai tiedätkö jonkun sopivan?

• olet 18-vuotias tai yli
  • Olet ABC-kouluttaja tai haluat kouluttautua sellaiseksi
  • Osaat kohdata nuoret ja kouluttaa ihmisiä
  • Olet valmis sitoutumaan ryhmätoimintaan 7 kerran ajaksi, myös jaettu vastuu toiminnasta onnistuu.

Kenelle koulutus pidetään? 16-25-vuotiaille nuorille.

Mitä toiminta on? Seitsemän kerran ryhmätoimintakokonaisuus joka pohjautuu Metsästysammunnan ABC-koulutukseen. Koulutus alkaa ABC-koulutuksella. Haluamme, että toiminta on tunnistettavaa ja yhdenvertaista nuoria koulutettavia kohtaan.

Mitä vastuuohjaaja saa? ABC -kouluttajalle kuuluvan palkkion ja sekä liiton materiaalit ja tuen toimintaan.

Miksi se kannattaa? Kentältä saadun palautteen perusteella toiminta on kaivattu lisä metsästyksen harjoitteluun. Laadukkaalla koulutuksella ja nuorten ryhmätoiminnan voidaan innostaa uusia harrastajia lajin pariin sekä laadukkaan riista-ammunnan yhdessä kavereiden kanssa. Toiminnalla on pitkäaikaisia vaikutuksia. Ohjaajana olet mukana rakentamassa tuleville metsästäjille polkua harrastuksen pariin, miksei jopa ihan kilpatasolle asti.

Mitä se maksaa? Liitto tukee toimintaa 700 eurolla, jolla voi kattaa ratamaksuja, patruunoita tai mahdollisia välipaloja. Tavoitteena on, että vetäjälle ei koituisi toiminnasta kuluja.

Miten mukaan? Kerää vähintään 4 nuorta ja hae verkkosivuilla olevan hakemuksen kautta mukaan. Toiminta vaatii toisen ohjaajan jos määrä ylittää 6 nuorta.

Metsästäjäliiton nuorisotyössä kannustetaan suunnitelman mukaisesti paikallisten harrastusryhmien perustamista. Ryhmien kautta nuorille tarjotaan mahdollisuus harjoitella laadukkaasti ja mukavassa porukassa metsästysammuntaa.  Rahoituskokonaisuus käsittää rahoitusmallin 32 eri paikallisryhmän toiminnalle, laskennallisesti kaksi jokaista piiriä kohden. Loput vapautetaan hakujärjestyksessä muille alueille jos ei kaikilta alueilta tule toimijoita.

Piirien rooli on viestiä aktiivisesti omille jäsenseuroilleen mahdollisuudesta ja auttaa tarvittaessa omia paikallisia toimijoita käynnistämään ryhmä. Avustusta haetaan liiton verkkosivujen kautta. Yhdenvertaisuuden vuoksi toiminnot raportoidaan verkkosivujen kautta samalla tavalla.

Koulutuskokonaisuus perustuu metsästysammunnan ABC-koulutukseen ja se on suunniteltu yhdessä Jussi Partasen kanssa.

Koulutuskokonaisuuteen on varattu rahoitusta noin 700 euroa ryhmää kohti. Se maksetaan tositteita vastaan toiminnan vastuuseuralle tai kouluttajalle.

HAE MUKAAN: https://metsastajaliitto.fi/nuorille/kerhot-ja-tapahtumat/nuorten-ampumakouluttaja

Elina Mäkelä
Nuorisotyön asiantuntija