Villisikojen metsästyksen seuratoiminta-avustus nousee maaliskuun alussa

27.02.2020 09:13
villisika

Villisikojen metsästys on tehostunut Suomessa ja tuoreimman Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuottaman arvion mukaan villisikakanta on pienentynyt. Metsästysseuroissa on tehty hyvää työtä afrikkalaisen sikaruton (ASF) leviämisen ehkäisemiseksi. Tämän määrätietoisen työn kannustamiseksi Suomen Sikayrittäjät ry jatkaa seuratoiminta-avustusten maksamista ja korottaa avustuksen 100 euroon maaliskuun alusta (1.3.2020) alkaen. Avustus maksetaan Ruokavirastossa tutkittujen metsästettyjen luonnonvaraisten villisikojen ASF-näytteiden perusteella. Tähän mennessä toiminta-avustusta on saanut noin 300 seuraa. Avustuksen saamiseksi seuran on ilmoitettava yhteys- ja tilitiedot Suomen Sikayrittäjille. Lisäksi Ruokavirasto maksaa palkkiota näytteiden lähettämisestä.

Luonnonvaraisen villisikakannan leviäminen ja runsastuminen on haitallista erityisesti vahinko- ja tautiriskien näkökulmasta. Kannan rajoittamisella pyritään ehkäisemään afrikkalaisen sikaruton (ASF) leviämistä. Vaarallinen villi- ja tuotantosikoja tappava virustauti ASF voi levitä villisikojen välityksellä. Tautia ei ole koskaan todettu Suomessa, mutta riski sen leviämisestä maahamme on edelleen suuri. Mikäli tautia todettaisiin Suomessa, niin siitä aiheutuisi erittäin suuri vahinko elintarviketuotannollemme.  ASF-tartunnan seurauksena alueelle perustettaisiin rajoitusvyöhyke, jossa rajoitettaisiin eri toimintoja. Esimerkiksi kaikki metsästys kiellettäisiin, ettei tartunta leviäisi uusille alueille metsästyksen aiheuttaman villisikojen liikkumisen takia.

Lisätietoja:

Suomen sikayrittäjät ry
Ari Berg, toiminnanjohtaja ja hankejohtaja
puh. 040 566 7328, ari.bergatariberg.fi ()

Katso ohjeita Ruokaviraston sivuilta villisikojen näytteenotosta