Metsällä-kirjoituskilpailun palkinnot jaettu

Metsällä-kirjoituskilpailun palkinnot jaettiin eilen kulttuurikustantamo Maahengen tiloissa pidetyssä palkitsemistilaisuudessa. Samassa tilaisuudessa julkaistiin Metsällä-antologia, joka koostuu kirjoituskilpailun tekstien parhaimmistosta. Palkinnot jaettiin seuraavasti:

I Palkinto Erkki Keihäs, Kangasala ”Miehuuskoe” (3 000e)
II Palkinto Lassi Hakulinen, Tampere ”Hullunpoika” (2 000e)
III Palkinto Jukka Ahola, Oulu ”Lauri” (1 500e)
III Palkinto Ilmi Peltola, Karstula ”Kuusjoen Jaskan häät” (1 500e)

Kunniamaininnat: (à 500e)
Henry Aho, Teuva (”Aikuisuuden tuoksu”), Kari Lyytikäinen, Nokia (”Pimu), Maarit Hämäläinen, Kontiolahti (”Reppu”), Leena Valkeapää, Helsinki (”Isän kanssa metsällä”).

Metsällä-kirjoituskilpailuun lähetettiin yli 600 tekstiä tasan 500:lta kirjoittajalta. Noiden tekstien parhaimmistosta koottu samannimisen antologian kustantaa kulttuurikustantamo Maahenki Oy.

Kirjaan valitut tekstit kertovat monipuolisesti suomalaisesta metsästysperinteestä sekä sen kokemista muutoksista. Ne toimivat myös erinomaisena oppaana niille, joille metsästyksen monipolviset säännöt ja käytänteet ovat jääneet vieraiksi. Samalla päästään kurkistamaan metsästysseurueiden toimintaan, niiden hierarkiaan sekä jahtiporukoiden sosiaalisiin suhteisiin. Pohditaan myös, kuinka teknologian kehitys, kaupungistuminen ja luonnonsuojeluaate ovat vaikuttaneet suomalaiseen yhteiskuntaan, metsiin, ihmisiin ja lopulta eläimiin.

Lopulta kaikkein tärkeimmäksi asiaksi kirjoituksissa nousee se valtava tunteiden ja aistihavaintojen kirjo, joka metsällä käydessä on läsnä. Metsä tarjoaa tärkeän siteen sukupolvien välille, sillä metsästys on kuvattu monissa teksteissä olennaiseksi rituaaliksi aikuiseksi kasvamisessa.

Metsällä-kirjoituskilpailun järjesti Maahenki-kustantamo, Maaseudun Sivistysliitto, Suomen Metsästäjäliitto sekä Suomen Metsästysmuseo. Kilpailu oli valtakunnallinen ja kaikille avoin. Kirjoitusohjeissa aihepiiriksi annettiin metsästys, metsästykseen liittyvät perinteet ja elämänmuodot, seura- ja talkootoiminta sekä metsästykseen liittyvät tarinat ja jutut. Kilpailun tuomaristoon kuuluivat puheenjohtajana päätoimittaja Lauri Kontro ja jäseninä kirjailija Markku Hattula, kirjailija Markku Turunen, kustantaja Liisa Heikkilä-Palo, kustannustoimittaja Lauri Oino ja intendentti Jukka Peltonen.

Lisätiedot:
Ville Pekkanen