Metsästyshaulikon kaliiperit ja patruunat

Haulikon kaliiperi määräytyy piipun sisämitan ja patruunapesän pituuden mukaan. Suurempi luku tarkoittaa pienempää kaliiperia. Meillä käytössä olevia metsästyshaulikon kaliipereita ovat 10, 12, 16, 20 ja 28. Patruunapesän mitoista yleisimmät ovat 70, 76 ja 89 mm. Ylivoimaisesti yleisin kaliiperi on meillä 12 ja patruunapesän mitta joko 70 tai 76 mm. Tällaisen aseen kaliiperimerkintä on 12/70 tai 12/76.

Oman aseen kaliiperimerkinnän tunteminen on tärkeää, sillä merkintää pitempää patruunaa ei saa ampua. (Esimerkiksi 12/76-patruunaa ei saa ampua aseella, jonka kaliiperi on 12/70.)

Haulikossa käytetään metsästysmuodosta riippuen joko hauli- tai luotipatruunaa.

Haulipatruunat

Haulipatruuna sisältää pieniä metallisia hauleja, joiden koko vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan 2–8,4 millimetriin. Tyypillinen metsästyspatruunan haulikoko on 3–4 mm, ja haulien määrä patruunassa n. 100–200 kpl. Haulien pääasialliset valmistusmateriaalit ovat lyijy ja teräs. Lyijyn käyttö on kielletty vesilinnustuksessa. Osalla vanhoista haulikoista ei voi ampua teräshauleja, mutta onneksi muitakin korvaavia materiaaleja on markkinoilla. Tulee huomioida, että rauta-, teräs- ja kovien volframihaulien käyttöä ei sallita Metsähallituksen alueilla. Haulipatruunalla ei saa ampua metsäkaurista suurempaa riistaa. Varmista sekä aseesi, että metsästämäsi riistan ja metsästysalueen haulimateriaalirajoitukset ennen patruunoiden ostamista.

Täyteispatruunat

Haulikon luotiammusta, eli täyteistä käytetään esimerkiksi valkohäntäpeuran metsästyksessä. Materiaalina on tyypillisesti lyijy. Rihlaamattoman piipun vuoksi tarkkuus ei ole kiväärin luokkaa, joten ampumamatkat ovat lyhyempiä. Rihlattuja piippuja on saatavilla myös haulikoihin, mutta ne eivät ole erityisen yleisiä Suomessa.