Nuorisotoiminnan tukeminen

Nuorisotoiminta Metsästäjäliitossa

Metsästysharrastus ja eränkäynti ovat perinteisesti siirtyneet sukupolvelta toiselle. Niinpä opit ja harrastusmahdollisuudet ovat löytyneet läheltä. Kaupungistumisen myötä nuorten yhteys metsästykseen on vähentynyt. On yhä enenevässä määrin metsästyksestä kiinnostuneita nuoria, joilla ei ole metsästäviä lähisukulaisia. He tarvitsevat uusia reittejä hienon harrastuksen pariin. Metsästäjäliitto pyrkii aktiivisesti edistämään lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia. Tavoitteemme on, että jokainen metsästyksestä kiinnostunut pääsee mukaan toimintaan. On tärkeää kertoa metsästyksestä myös lapsille ja nuorille, jotka eivät metsästä. Luomalla positiivisen kuvan harrastuksestamme varmistamme sen hyväksyttävyyden myös tulevaisuudessa.

Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen

Metsästäjäliitossa nuorisotoimintaa järjestävät piirit ja niiden jäsenseurat, eli paikalliset metsästäjät. Toiminta perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Siitä huolimatta toiminta vaatii resursseja, joista järjestäjät vastaavat pääosin itse Metsästäjäliiton tukemana.

Tapahtumia ympäri Suomea

Metsästäjäliiton leiri- ja kerhotoiminnalla on pitkät perinteet. Viime vuosina leirejä ja kerhoja on järjestetty vuosittain noin 40 eri puolilla Suomea, ja niihin osallistuu noin 1 000 lasta- ja nuorta. Leirien lisäksi Metsästäjäliiton piirit ja jäsenseurat järjestävät paljon muutakin toimintaa, kuten kouluvierailuja, ammuntakoulutusta ja erilaisia teemapäiviä. Metsästäjäliiton tapahtumissa nuoret pääsevät tutustumaan metsästykseen, eränkäyntiin ja riistanhoitoon turvallisesti samanhenkisessä seurassa. Kaiken kaikkiaan liiton nuorisotoimintaan osallistuu vuosittain yli 2 000 lasta ja nuorta.

Riista- ja kalakerhot

Riista- ja kalakerhot ovat Metsästäjäliiton, Suomen riistakeskuksen, 4H-yhdistyksen sekä Vapaa-ajan kalastajien keskusjärjestön luontokerhoja n. 9-13 -vuotiaille. Kerhoissa tarjotaan monipuolista tietoa luonnossa liikkumisesta, metsästyksestä ja kalastuksesta. Kerholaiset opettelevat esimerkiksi eläinten ja jälkien tunnistamista, tulen tekoa, onkilaitteiden rakentamista ja kompassin käyttöä.

Metsopolku

Metsopolku on päivän mittainen kokoperheen tapahtuma. Osallistujat kiertävät maastossa metsopolun, jonka varrella pääsee tutustumaan erilaisiin metsästykseen ja riistanhoitoon liittyviin rasteihin. Polun varrella voi päästä esimerkiksi kokeilemaan ammuntaa sekä tutustumaan riistaeläinten jälkiin ja metsästyskoiriin. Välillä voidaan pysähtyä makkaranpaistoon.

Mini-Metso-leiri

MiniMetso-leirit on tarkoitettu n. 6–12-vuotiaille. Leireille ovat tervetulleita kaikki riista- ja metsästysasioista kiinnostuneet tytöt ja pojat. Päivän aikana voidaan esimerkiksi ampua jousella tai ilmakiväärillä, tutustua ensiaputaitoihin, metsästyskoiriin tai riistanruokintaan sekä tehdä nuotio tai vaikka linnunpönttö. Tärkeintä on, että lapset saavat itse tehdä ja oivaltaa asioita ja pitää hauskaa yhdessä erähenkisten askareiden parissa.

Metso-leiri

Metso-leirit ovat n. 10-16 -vuotiaille metsästyksestä kiinnostuneille suunnattuja leirejä. Metso-leirin kesto on yleensä 3-5 päivää. Leireillä opetellaan eränkäyntiin, riistanhoitoon, metsästykseen ja ammuntaan liittyviä asioita. Usein ohjelma sisältää ampumaratapäivän. Monella Metso-leirillä voi suorittaa myös metsästäjätutkinnon. Syksyisin järjestettävät Metsästys Metso-leirit on usein suunnattu metsästäjätutkinnon suorittaneille, noin 15-18 -vuotiaille. Leirin aikana voidaan kokeilla käytännössä erilaisia metsästysmuotoja tai keskittyä esimerkiksi yhteen koirametsästysmuotoon.

MegaMetso-leiri

MegaMetso on n. 15­­­-18 -vuotiaille tarkoitettu valtakunnallinen eräaiheinen suurleiri, jolle osallistuu nuoria jokaisesta Metsästäjäliiton 16 piiristä. Se on nuoren leiripolun huipentuma ja palkintoleiri toiminnassa aktiivisesti mukana olleille. Koska osallistujat ovat kokeneempia, ohjelmasisällössäkin mennään jo hieman syvemmälle. Tarjolla on erittäin monipuolista ammuntaa ja metsästyskoulutusta Suomen parhaiden kouluttajien vetäminä. Ensimmäinen MegaMetso järjestettiin kesällä 2016 Nurmeksessa puolustusvoimien Sotinpuron harjoitus- ja ampuma-alueella.