Riista- ja kalakerhot nuorille

Kuva: Jussi Partanen

Suomen Metsästäjäliitto, Suomen riistakeskus, Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö ja Suomen 4H-liitto suunnittelivat yhdessä luontoaiheisen nuorisokerhon. Kerhotoimintaa on tarkoitus laajentaa pikku hiljaa ympäri Suomea.

Kerhotoimintaan osallistuva nuori saa monipuolista tietoa luonnossa liikkumisesta, metsästyksestä, riistan hoidosta sekä kalastuksesta. Tarkoituksena on opettaa nuoria kunnioittamaan luontoa ja hyödyntämään sitä kestävällä tavalla.

Perustaitojen opettelua turvallisesti

Riista- ja kalakerhot on suunnattu 9-13-vuotiaille tytöille ja pojille. Kerho kokoontuu syys- ja kevätlukukauden aikana 24 kertaa. Arki-iltaisin kokoontuva kerho kestää kaksi tuntia, jona aikana opetellaan tekemään esimerkiksi nuotio, rakentamaan onki ja pyypilli, viedään riistakamera ruokintapaikalle tai käydään kalaretkellä.

Hauskaa yhdessäoloa luonnossa

Syyskausi päätetään lauantaina pidettävään metsäretkeen, jonka aiheena voi olla vaikkapa riistanruokintapaikan perustaminen tai pieni metsästysretki. Lopuksi istahdetaan erätulille eväiden syöntiin ja jutusteluun kauden tapahtumista. Kevätkausi päätetään kalareissuun, jolla käytetään kaikki kerhokauden aikana opitut keinot kalansaaliin varmistamiseksi. Lauantain päätösretkille ovat myös vanhemmat erittäin tervetulleita.

Jaettu vastuu helpottaa järjestäjien työtä

Kerhojen järjestäminen on oivallista nuorisotoimintaa metsästys- ja kalastusseuroille. Voimavaroja yhdistämällä kerhotoiminta ei tule rasitteeksi vetäjille, ja toiminnasta saadaan pitkäkestoista hyötyä.

Kysy lisää

Kiinnostaako järjestää kerho seuranne alueella? Tai haluatko tietoa alueella järjestettävistä kerhoista? Ota yhteyttä:

Henri Mutanen

nuorisovastaava