Ympäristövahinkorahasto on uusi, valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, joka aloittaa toimintansa 1.1.2025.

Ympäristövahinkomaksu ampumaradoille

17.09.2024 10:03

Rahaston varoista maksetaan korvauksia ympäristön pilaantumisen torjunnan ja ennallistamisen kustannuksista sekä aiheutuneista vahingoista, kun korvausta ei saada perittyä varsinaiselta vastuutaholta esimerkiksi maksukyvyttömyyden tai selvittämättömän vastuutahon vuoksi. Lisäksi rahastosta myönnetään harkinnanvaraisia avustuksia ympäristövahinkojen torjuntaan liittyviin hankintoihin.

Rahasto korvaa nykyisen öljysuojarahaston ja pakollisen ympäristövahinkovakuutusjärjestelmän. Rahaston varat kerätään ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavan toiminnan harjoittajilta vuosittaisilla tai kertaluonteisilla ympäristövahinkomaksuilla, joita hallinnoi Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Ympäristövahinkomaksun suuruus vaihtelee ja maksu voi olla joko vuosittain kerättävä tai kertaluonteinen. Ympäristövahinkomaksu koskee muun muassa kaivos-, metsä-, metalli- kemian- ja elintarviketeollisuuden toimijoita, mutta myös karjan- ja kalankasvattajia, turkistarhoja, sikaloita sekä ampumaratoja. Periaate on, mitä suurempi riski toiminnalla on aiheuttaa ympäristön pilaantumista, sitä kalliimpaan maksuluokkaan toiminta sijoittuu. Ampumaradoille tulee kertaluonteinen 400 euron ympäristövahinkomaksu. Ympäristövahinkomaksuja aletaan keräämään toiminnanharjoittajilta ensi vuoden aikana.

Lue ympäristövahinkorahastosta tarkemmin ympäristöministeriön verkkosivuilta tästä.

Laki ympäristövahinkorahastosta tästä.

Tuomas Pelkonen