Metsästäjäliiton Vuoden metsästysseuran tittelin sai varsinaissuomalainen Kosken TL Eränkävijät. 183-jäseninen seura on rakentanut vuosien talkootyönä käyttöönsä mahtavan toimintakeskuksen, josta löytyy muun muassa ampumaratoja, ampumahalli, juhlatiloiksi vuokrattava metsästysmaja saunoineen ja uimalampineen, lihankäsittelytilat sekä oma lihakauppa.

Vuoden metsästysseura 2024 pyörittää talkoilla upeaa toimintakeskustaan

25.04.2024 11:50
Vuoden metsästysseura 2024 pyörittää talkoilla upeaa toimintakeskustaan

Kosken TL Eränkävijöiden aktiivisuus hengästyttää. Seuralla on 20 hehtaarin suuruisella tontillaan viisi ulkoampumarataa (metsästyshaulikko, luodikko, hirvi-, pienoishirvi- ja villikarjuradat) ja ampumahalli, jossa on viisi elektronista ilmahirvi- ja ilmaluodikkorataa sekä ampumasimulaattori. Ampumaharjoittelu ja kilpailutoiminta on vilkasta. Sisäampumaradoilla järjestetään myös avoimia yleisövuoroja, jotka ovat houkutelleet erityisesti paikallisia nuoria.

Metsästysmajan lisäksi seuralla on kota, sauna ja uimalampi jäsenten käyttöön. Tiloja vuokrataan myös ulkopuolisille juhliin ja kokouksiin.

Lihankäsittelyä varten on rakennettu kolmeosaiset lihankäsittelytilat ja suurkeittiö, jotka on hyväksytetty ilmoitetuksi elintarvikehuoneistoksi ja peräti lihakaupaksi. Seura pyörittääkin talkoovoimin lihan ja lihatuotteiden myyntitoimintaa. Seura valmistaa muun muassa grilli- ja leikkelemakkaraa, lihapurkkeja ja palvilihaa, jota palvataan omassa savustuskodassa.

Alueen hyvin toimivissa tiloissa järjestetään valtavasti erilaista toimintaa. Seuran tontilla järjestetään ampukilpailuja, monenlaisia koulutuksia lihanleikkuusta ja makkarakursseista nuorten leireihin, kursseihin ja kerhoihin. Tiloja vuokraavat paitsi juhlien ja kokousten järjestäjät myös esimerkiksi VPK ja Partio omia leirejään varten.

Talkootoiminnan ja lihatuotteiden myynnin lisäksi keskuksen rakentamista ja kehittämistä on avitettu muun muassa Leader-rahoituksella. Leader-tuen avulla on hankittu muun muassa aurinkopaneelit ja hakelämpölaitos sekä seuraavaksi hirviradan ja kahden pienoiskivääriradan elektroniset taululaitteet.

Vireä seura on yli 80-vuotias. Jäseniä on 183 ja metsästysmaita 16 500 hehtaaria, mikä käsittää käytännössä lähes koko Kosken TL kunnan alueen. Seutu on valkohäntäpeura-alueen ydintä, joten peurasta on tullut seuran pääriistalaji. Kuluneella kaudella kaadettiin noin 600 valkohäntäpeuraa. Hirviä pyydettiin 10 aikuista ja 8 vasaa, lisäksi muuta riistaa pienpedoista ilvekseen. Seurassa harrastetaan lisäksi riistanhoitoa, metsästyskoiratoimintaa ja ollaan aktiivisia SRVA-toiminnassa.

Tutustu Kosken TL Eränkävijöihin kotisivulla https://koskenerankavijat.fi

Kuvassa: Tuoma Hallenberg, seuran puheenjohtaja  Aku-Pekka Väinölä varapuheenjohtaja Kalle Kauraala, Jaakko Silpola

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, vt. viestintäpäällikkö