Vuosi 2023 on jäänyt taakse ja on aika kiittää kaikkia kilpailutoiminnassa mukana olleita. Menneen vuoden aikana pidettiin peräti seitsemät SM-kilpailut ja lisäksi kansainvälisillä kentillä ammuttiin EM- ja PM-kisat.

Turvallista metsästysammunnan uutta vuotta 2024

05.01.2024 14:29

Lukujen valossa metsästysammunnan vuosi 2023 näytti seuraavalta:

• Kilpailutapahtumia kertyi Hirviurheilu.com tulospalveluun 875 kpl
  • Kilpailuissa tehtiin 24 350 kilpailusuoritusta.
  • Kilpailuihin osallistui 4074 henkilöä

Kaikkia kilpailuita ei näissä luvuissa vielä ole ja kannustammekin kaikkia käyttämään Hirviurheilu.com tulospalvelua kilpailuiden tulosten kirjaamiseen. Sen käyttö on ilmaista liiton jäsenille ja tuloksia on helppo tarkastella myöhemmin tulosarkistosta. Jos palvelu ei ole vielä tuttu, niin pääset sinne tästä

Kilpailuiden lisäksi radoilla on harjoiteltu ja se tarkoittaa sitä, että metsästäjät ampuvat radoilla vuosittain miljoonia laukauksia. Kilpailut, harjoitukset ja pelkkä ampumaratojen ylläpito edellyttää valtavaa talkootyömäärää. Lämmin kiitos siitä teille kaikille, jotka olette mahdollistaneet tämän.

Suomen Metsästäjäliiton teemana vuodelle 2024 on turvallisuus. Turvallisuus koskee kaikkia elämänaloja, mutta erityisesti ampuma-aseiden kohdalla sen merkitystä ei voi ylikorostaa. Kannustammekin kaikkia metsästäjiä taas kertaamaan aseturvallisuuden neljä sääntöä, sisäistämään ne ja toimimaan niiden mukaisesti. Lue aseturvallisuuden neljä ehdotonta sääntöä tästä.

Turvalippu pakolliseksi

Aseen turvalippu on pakollinen liiton metsästysampumalajeissa 1.1.2024 alkaen. Tarkemmat turvalipun sääntömääräykset löydät sääntökirjasta. Aseen turvalipun voit tehdä helposti itse tai ostaa valmiin Eräkontista. Lue turvalipuista lisää tästä.

Sääntömuutokset

Vuoden 2023 hyväksyttiin lukuisia sääntömuutoksia metsästysampumasääntöihin. Päivitetty sääntökirja löytyy tästä.

Keskeisimpiä sääntöpäivityksiä ovat:

• Turvalippu tulee pakolliseksi liiton metsästysampumalajeihin. Turvalippumääräykset vaihtelevat lajikohtaisesti.
  • Kilpailujen järjestäjä saa päättää itse käytetäänkö Hirvenhiihdon ja -juoksun viesteissä sakkokierroksia vai aikasakkoja. Kilpailukutsussa on mainittava, käytetäänkö sakkokierroksia vai aikasakkoja.
  • Lisäksi sääntökirjaan on tehty selvennyksiä ja tarkennuksia lukuisiin kohtiin, kuten turvallisuusmääräysten rikkomisten sanktiointeihin ja sieltä löytyy nyt myös suurmestarimerkkien uudet tulosrajat.

Sivuilla on sääntökirjasta myös toinen versio, jossa on keltaisella korostettuna muutokset, jotka liittohallitus hyväksyi vuoden 2023 aikana. Tästä versiosta voi selaamalla nopeasti löytää sääntökohdat, joihin on tullut muutoksia.

Metsästäjäliitto olympiakomitean jäseneksi

Suomen Metsästäjäliitto hyväksyttiin Suomen olympiakomitean kumppanijäseneksi. Suomen Olympiakomitea on valtakunnallinen liikunta- ja urheilujärjestö, joka toimii sen hyväksi, että suomalaiset liikkuisivat enemmän ja menestyisivät huippu-urheilussa. Tutustu Suomen olympiakomiteaan tästä.

SuomiSport ja Sporttiturva

Metsästäjäliiton olympiakomitean kumppanijäsenyys mahdollisti myös Pohjolavakuutuksen kautta otettavan Sporttiturvavakuutuksen liiton jäsenille. Tämä mahdollisuus koskee erityisesti niitä kilpailijoita, joilla ei ole metsästyskorttia ja sen kautta tulevaa metsästäjävakuutusta. Sporttiturva on metsästysampumalajeihin tarkoitettu tapaturma- ja vastuuvakuutus, jonka voit ostaa SuomiSportin kautta. Metsästysammuntaan on tarjolla kaksi vakuutusta – Metsästysammunnan vakuutus ja Metsästysammunnan laaja vakuutus. Lue SuomiSportista ja Sporttiturvasta tarkemmin tästä.

Kilpailijoiden vakuutukset ja vakuutusturvan todentaminen

Metsästäjäliitto sai neuvoteltua vuoden 2023 aikana muutoksia kilpailijoiden vakuutuksiin. Alla on esitelty kolme tapaa varmistaa oma vakuutusturva Metsästäjäliiton metsästysampumakilpailuissa.

1. Kilpailijalla on metsästyskortti ja kuluvan metsästysvuoden riistanhoitomaksu/metsästyskortti maksettuna (vakuutuskausi 1.8.–31.7.)
      • Metsästyskortin kautta tuleva metsästäjävakuutus korvaa ampuma-aseilla aiheutuneet tapaturmat ja sisältää myös vastuuvakuutuksen
  2. Kilpailija on alle 29-vuotias ja Metsästäjäliiton jäsen
      • Metsästäjäliitto on vakuuttanut kaikki nuoret alle 29-vuotiaat liiton jäsenet metsästysampumakilpailuissa ryhmävakuutuksella, joka sisältää tapaturmavakuutuksen lisäksi nyt myös vastuuvakuutuksen.
  3. Kilpailija on Metsästäjäliiton jäsen, mutta hänellä ei ole metsästyskorttia ja hän on yli 29-vuotias
      • Kilpailijan on otettava SuomiSportin kautta Pohjolavakuutuksen kautta Sporttiturva vakuutus, joka sisältää tapaturmavakuutuksen lisäksi vastuuvakuutuksen

Riittävä vakuutusturva todennetaan jatkossa kisapaikalla ilmoittautumisen yhteydessä näyttämällä metsästyskortti (esim. OmaRiistasta puhelimella) tai Sporttiturva (esim. SuomiSportista puhelimella). Jos kilpailija on alle 29-vuotias, niin ikä voidaan todentaa henkilöllisyystodistuksella. Piirit tarkastavat SM-kilpailuihin ilmoittautuneiden jäsenyyden ilmoittautumisen yhteydessä ja kilpailujen järjestäjät tarkastavat henkilön vakuutusturvan kilpailupaikalla Lue metsästysammunnan kilpailutoiminnassa tarvittavista vakuutuksista tarkemmin tästä.

SM-kilpailut

Tänä vuonna järjestetään viidet SM-kilpailut eri puolilla Suomea. SM-kilpailujen lisäksi PM-kilpailut pidetään Tanskassa ja EM-kilpailut Liettuassa. Kisakausi starttaa lapin Pessalompolossa 5.-7.4., jossa kilpaillaan Hirvenhiihdon ja -hiihtelyn suomenmestaruuksista. Kilpailuihin ilmoittaudutaan oman piirin kautta kuten aiemminkin ja kannustamme kaikkia mukaan osallistumaan. Katso tarkemmat kilpailuaikataulut >>

Kotiratacup

Viime vuonna koeponnistettiin viiden piirien toimesta uutta, matalan kynnyksen kilpailumuotoa eli niin sanottua kotiratacuppia. Kotiratacupin tavoitteena on saada metsästäjät harjoittelemaan ammuntaa enemmän ja jokainen kilpailee ennen kaikkea itsensä kanssa, kehittyy ja oppii tuntemaan oman tasonsa, jota osaa sitten soveltaa oikeassa metsästystilanteessa. Nyt cuppia kokeillaan valtakunnallisesti ja aluksi kilpaillaan ilma-aseilla. Ilmahirven ja -luodikon kotiratacuppia ammutaan tammi-maaliskuun parillisilla viikolla. Lue Jahtimediasta viime vuoden testikokemuksia kotiratacupista tästä tai lue lisää kotiratacupin periaatteista täältä.

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö