Suomen trofeetuomarit arvostelivat 24.–25. heinäkuuta Riihimäellä Suomen Metsästäjäliiton 100-vuotis trofeearvostelutapahtumassa yli sata trofeeta.

Trofeenäyttely avautunut Flickrissä

30.08.2021 14:47

Arvosteluun tuodut trofeet ovat nyt esillä virtuaalisessa näyttelyssä osoitteessa https://www.flickr.com/photos/metsastajaliitto/albums. Lisätietoja trofeesta (pisteet, mitalisija ja omistaja) löytyy klikkaamalla kuva auki.

Arvostelutapahtumassa rikottiin myös ennätyksiä, sillä uudeksi Suomen ennätykseksi mitattiin Lohjalla 10.12.2019 kaadetun metsäkauriin sarvet. Pisteitä trofee saavutti 199,75 ja edellinen ennätys rikkoutui 14,8 pisteellä. Sarvet olivat väriltään harvinaisen tummat, lähes pikimustat.

Toinen arvostelun poikkeuksellinen trofee liittyi valkohäntäpeuran jättösarviin. Jättösarvia arvostellaan vain Suomessa. Toistaiseksi sekä tyypilliset että epätyypilliset sarvet mitataan samoin säännöin ja pisterajoin. Arvostelun suurin valkohäntäpeuran jättösarvi saavutti pisteet 234,80 ja sijoittuu näin Suomen ennätystilastossa sijalle 2, jääden ainoastaan 0,20 pistettä ykkösestä.

Muita Suomen ennätyksiä olivat mm. Tarttilassa 28.1.2021 kaadetun ketun kallo, joka mitattiin uudeksi Suomen ennätykseksi. Karhun kalloja mitattiin tapahtumassa neljä. Pronssimitalille ylsi naaraskarhun kallo pistein 54,68. Mainittu kallo on toiseksi suurin naaraskarhun kallo siltä ajalta, kun sukupuolitieto on ollut tiedossa.

Lue lisää trofeista Jahtimediasta:

Näyttelyn tulokset: https://asiakas.kotisivukone.com/files/trofeeinfo.kotisivukone.com/Nayttelytulokset/Nayttelytulokset_2021/Riihimaki/Tulosluettelo_Riihimaki_2021.pdf