Kielletään pienpetoraudat, kielletään ruokinta, kielletään lyijy, kielletään tekniikka, kielletään metsästys. Sinä olet väärässä, minä ole oikeassa. Te ette osaa mitään, me tiedämme kaiken. Yhteiskunnallinen keskustelu on kärkevää ja ongelmiin tai puutteisiin tarjotaan monesti ratkaisuiksi kieltoja.

Toiminnanjohtajan syystervehdys: vastuullisuutta kieltojen sijaan

24.09.2021 12:11

Poliisi suoritti tehostettua erävalvontaa sorsan- ja karhunmetsästyksen aloitusviikonloppuna ja tiedotti 24.8.2021 seuraavaa: ”Valtakunnallisesti voidaan todeta, että pääsääntöisesti metsästäjät noudattavat metsästyslain säännöksiä erittäin hyvin, ja valvonnassa havaitut rikkeet olivat vähäisiä ja lieviä.” Poliisin tiedote kertoo, että metsästäjät toimivat hyvin ja vastuullisesti, sääntöjä noudattaen. Jos joku sitten kuitenkin erehtyy tai toimii väärin, korjausliikettä ei tule aloittaa kielloilla, vaan lisäkoulutuksella ja toimintakulttuuria kehittäen.

Leipäveitsi tai auto ei ole ongelma, eikä niitä olla niiden vahinkojen tai niillä tehtyjen lainrikkomusten vuoksi kieltämässä. Sama on metsästyksessä. Pienpetoraudat eivät ole ongelma, vaan tarpeellinen pyyntiväline. Niiden käyttöä toki voidaan kehittää. Ja edelleen: Ruokinta on hyödyllistä ja monesti välttämätöntä. Mutta, jos olosuhteet muuttuvat esim. talvien lauhtumisen myötä, ruokintaa ja sen avulla tehtävää kestävästi toteutettua metsästystä voidaan ja tulee kehittää.

Lyijy on edelleen välttämätön ammusten materiaali useissa eri kaliipereissa ja voidaan osoittaa, että sen käyttö on turvallista niin luonnon kuin myös ihmisten kannalta. Kaikenkattava lyijykielto on anarkiaa metsästystä ja ammuntaa kohtaan. Totaalikielto ei ole ratkaisu.

Luonnon ja lajien suojelemiseksi EU:ssa halutaan kieltää metsästys valtavilla maa-alueilla, biodiversiteetin nimissä. Metsästys on kestävää luonnonvarojen hyödyntämistä, miksi pitäisi kieltää?

Metsästäjäliitto päättää toiminta- ja edunvalvontalinjauksensa liittohallituksessa, jossa on edustajat kaikkien Liiton piirien alueilta, koko Suomesta. Liittohallitus tarkastelee kokonaisuutta ja vaikuttavuuden maksimointia. Joskus on tehtävä vaikeitakin ratkaisuja ja linjattava esimerkiksi uusia toimintatapoja, kun halutaan varmistaa metsästyksen, metsästäjien ja metsästysseurojen kokonaisetu.

Metsästäjien etu syntyy vastuullisuuden kautta niin, että toimintamme kestää kokonaisvaltaisen tarkastelun. Tällöin meillä metsästäjillä on oikeus vaatia vastavuoroisesti yhteiskunnalta vastuullisuutta metsästystä ja metsästäjiä kohtaan. Kieltoja ja tottelemista kannustavampi ratkaisu on yhteiskunnalta antaa metsästäjille vastuuta ja metsästäjiltä ottaa annettu vastuu kannettavaksi.

Eilen saatiin uutinen, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus on hylännyt ympäristöjärjestöjen tekemät valitukset karhun kannanhoidollisista luvista Pirkanmaalla. Se on hyvä ja odotettu uutinen ja lupa kolmen karhun jahtiin on nyt olemassa.

Käsittelen susiasiaa 6. lokakuuta ilmestyvän Jahti-lehden pääkirjoituksessa ja jätän sen vuoksi aiheen tässä viestissäni sivuun. Toivottavasti saamme maa- ja metsätalousministeriöstä esityksen suden kannanhoidollisesta metsästyksestä tulevalle talvelle kuten päättäjämme ovat jo viime vuonna viestineet. Aika näyttää.

Toivotan kaikille jäsenille hyviä ja turvallisia hetkiä jahtipoluille,

Jaakko Silpola

toiminnanjohtaja