Lauantaina 12. lokakuuta susi tai sudet tappoivat metsäjäniksen perässä olleen nuoren suomenajokoiran Sotkamon Korholanmäellä, Pihlajamäen maastossa iltapäivällä. Tämä oli jo neljäs suden tappama metsästyskoira Kajaanin ja Sotkamon rajaseudulla. Tapaukset ovat sattuneet kahden viikon sisällä.

Susi surmannut neljä koiraa samalla alueella

14.10.2024 08:27

Uusimmasta tapauksesta uutisoivat Kainuun Sanomat ja Sotkamo-lehti. Suomen Metsästäjäliitto on uutisoinut Sotkamossa aiemmin kuolleesta hirvikoirasta.

Lehtitietojen mukaan lauantain jänisjahtitilanne oli hyvin vartioitu. Tapahtumahetkellä maastossa oli paljon metsästäjiä eri puolilla, ja lähin etäisyys koirasta ihmiseen noin 100 metriä. Sotkamon maaseutupäällikkö Jari Korhonen kommentoi lehdille, että alueella on erittäin ongelmallista metsästää koirilla susivaaran takia. Hän pitää susitilannetta hankalana, koska susi tai sudet ovat liian kesyjä, tai niitä on liian monta.

Metsästäjäliitto tekee aktiivista edunvalvontaa liittyen suurpetojen kannanhoidolliseen metsästykseen. Liiton toiveena on, että maa- ja metsätalousministeriön suurpetotyöryhmän työn tuloksena suurpetojen luontodirektiivin mukainen kannanhoidollinen metsästys on käytännössä mahdollista. Metsästäjäliitto on tänä syksynä uutisoinut tiuhaan susien tappamista metsästyskoirista. Pyrkimyksenä on lisätä ihmisten tietoisuutta tilanteesta, jossa suurpedot vuosi vuodelta vaikeuttavat metsästystä.

”Päätimme nyt kertoa, minkälaista tämä arki on” – Metsästäjäliitto sai tarpeekseen susien aiheuttamista koiravahingoista

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, viestintäpäällikkö