Metsästäjäliitto pitää Suomen valtion turvallisuutta ensisijaisena asiana nyt vireillä olevassa Suomen ja Venäjän välisessä raja-aita-hankkeessa. Metsästäjäliitto kantaa kuitenkin huolta myös aidan vaikutuksesta luonnonvaraisten eläinten liikkumiseen.

Suomen ja Venäjän välisessä raja-aita-hankkeessa pitää ottaa huomioon riistaeläimet

26.10.2022 09:00

– Erityishuomio aidan suunnittelussa on annettava suurpedoille, metsäpeuroille ja hirvelle. Metsäpeuroilla ja hirvillä lajityypillinen vaeltamiskäyttäytyminen kesä- ja talvilaidunalueiden välillä on suurta eikä se saisi estyä. Monille Suomen villieläinpopulaatioille ajoittainen geenivaihto itäisten ja läntisten populaatioiden välillä on pitkällä aikavälillä elintärkeää, sanoo Metsästäjäliiton järjestöpäällikkö Teemu Simenius.

Aidan suunnittelussa tulee ottaa huomioon, että eläinten liikkuvuus voidaan varmistaa riittävän kokoisilla kulkuaukoilla, jotka olisivat rajavalvonnan tarpeista lähtien oletettavasti kaukovalvottuja ja tarvittaessa suljettavissa. Riista-aukkoja tulisi olla riittävän taajassa ja niiden tulisi ottaa huomioon eläinten luontaiset kulkureitit, jotka tulee määritellä riistaviranomaisten ja rajaviranomaisten paikallistuntemuksen perusteella.

Liitto peräänkuuluttaa samoja huomioita myös autoteille, jotka on suojattu riista-aidoin. Riistaa huomioivat rakenteet ovat esimerkiksi maakannaksia, joista tie menee tunnelina ali tai alavat kohdat, jotka tie ylittää sillalla. Kulkureittejä voidaan tehdä jälkikäteenkin. Reitit ovat eläimille tärkeitä ja Metsästäjäliitto toivoo niiden lisäämistä.

Vaikka aidan aiheuttama este koskee lähinnä nisäkkäitä, tulee myös linnut huomioida siten, että mahdollisen verkkoaidan rakenne olisi riittävän tiheä tai lanka riittävän paksua, jotta lintu osaa väistää sitä. On tunnettua, että poroaitoihin lentää matalalla liitäviä kanalintuja, josta aiheutuu siiven katkeamisia ja välittömiä kuolemia.

Teemu Simenius
järjestöpäällikkö