Metsästäjäliitto palkitsee Suomen Dreeverijärjestön Wadén-palkinnolla. Tunnustus myönnetään taholle, joka on merkittävästi edistänyt metsästystä tai riistanhoitoa.

Suomen Dreeverijärjestölle Metsästäjäliiton Wadén-palkinto

13.01.2020 13:47
Dreeveri tiellä

Metsästäjäliiton hallitus valitsi tämän vuoden Wadén-palkinnon voittajaksi Suomen Dreeverijärjestön.

Palkinnon myöntämisen perusteena on dreeverijärjestön pitkäjänteinen ja sitkeä työ hirvieläinten metsästyksessä käytettävien hitaasti ajavien koirien säkäkorkeuden nostamiseksi. Pitkäjänteinen työ kantoi hedelmää, sillä vuonna 2019 voimaan tulleen metsästysasetuksen muutoksen myötä hirvieläintä ajavan koiran säkäkorkeusrajoitusta nostettiin 28 senttimetristä 39 senttimetriin. Viime syksynä alkanut jahtikausi oli ensimmäinen, jonka aikana alle 39 cm:n korkuisella ajavalla koiralla on ollut lupa ajattaa hirvieläimiä.

– Aikaisempaa kookkaampien koirien, kuten dreeverien, käyttäminen tehostaa pyyntiä ja tuo uusia koiraharrastajia mukaan hirvieläinten metsästykseen. Metsästystä monipuolistavan ja valkohäntäpeuran kannanhallintaa tukevan esityksen läpimeno saatiin aikaan liittojen hyvällä yhteistyöllä, Metsästäjäliiton hallituksen varapuheenjohtaja Ilkka Mäkelä perustelee valintaa.

Dreeverijärjestö ilahtui metsästäjien palkinnosta

Dreeverijärjestön puheenjohtaja Timo Nurmiluoto Suomen yllättyi iloisesti kuullessaan palkinnosta.

– Metsästäjäliiton tunnustus on hieno päätepiste pitkälle työrupeamalle. Suomen Dreeverijärjestössä on vuosikymmenten aikana tehty paljon työtä pienten hirvieläinten, meillä lähinnä metsäkauriin ja valkohäntäpeuran, saattamiseksi luvallisiksi ajoeläimiksi tähän tarkoitukseen nimenomaan kehitetylle pienajokoiralle eli dreeverille, Nurmiluoto sanoo. Dreeverin ohella toki myös muut sallitun mitan täyttävät ajavat koirat, kuten jotkut bassetit ja beaglet, saavat luvan ajaa näitä pieniä hirvieläimiä, Nurmiluoto jatkaa.

Dreeverijärjestön puheenjohtaja Timo Nurmiluoto vastaanottaa Wadén-palkinnon Turussa valtakunnallisten Riistapäivien yhteydessä 14. tammikuuta.

Metsästäjäliitto jakaa Wadén-palkinnon vuosittain suomalaiselle henkilölle tai toimijalle, joka on tehnyt merkittävää metsästyksen tai riistanhoidon edistämistyötä ja siten vaikuttanut metsästyksen tulevaisuuteen. Vuonna 2019 palkinnon sai Ylen Eränkävijät-sarja.

Wadén-palkinto sisältää tuhannen euron rahapalkinnon, kunniakirjan sekä metsäaiheisen grafiikan. Wadén-palkinto on nimetty Daniel Johannes Wadénin mukaan. Wadén oli Suomen puhelintoiminnan merkittävimpiä pioneereja sekä erittäin innokas metsästäjä ja riistanhoidon puolestapuhuja. Testamenttinsa kautta hän on ollut pitkään myös Metsästäjäliiton toiminnan tärkeä rahoittaja.

Lisätietoja:

Suomen Metsästäjäliitto, hallituksen varapuheenjohtaja Ilkka Mäkelä, puh. 0500 831 116, ilkka.makelaatmetsastajaliitto.fi

Suomen Dreeverijärjestö, puheenjohtaja Timo Nurmiluoto, puh. 0400 402 468, timo.nurmiluotoatgmail.com ()

Palkinnon myöntämistä voi seurata Metsästäjäliiton Instagram-tilin kautta.

Jägarförbundets Wadén-pris till Finska Dreverklubben

Jägarförbundet tilldelar Finska Dreverklubben årets Wadén-pris.  Priset ges som erkänsla för en viktig insats för att främja jakt eller viltvård.

Jägarförbundets styrelse valde Finska Dreverklubben till vinnare av årets Wadén-pris.

Priset tilldelas klubben för dess långsiktiga och uthålliga arbete med att höja den maximala mankhöjden på långsamt drivande hundar som används vid jakt på hjortdjur. Det långsiktiga arbetet bar frukt då jaktförordningen som trädde i kraft 2019 medförde en höjning av den maximala mankhöjden på hundar som driver hjortdjur från 28 cm till 39 cm. Jaktsäsongen som inleddes i höstas var den första då maximalt 39 cm höga drivande hundar fick användas vid jakt på hjortdjur.

– Användningen av större hundar, såsom drevrar, gör jakten mer effektiv och lockar nya hundägare att delta i hjortdjursjakten. Förslaget gör jakten mer mångsidig och bidrar till förvaltningen av vitsvanshjortstammen, och det antogs tack vare utmärkt samarbete mellan förbunden, förklarar Ilkka Mäkelä vid Jägarförbundet.

Dreverklubben gläds över Jägarförbundets pris

Finska Dreverklubbens ordförande Timo Nurmiluoto blev glatt överraskad när han informerades om priset.

– Jägarförbundets pris är en fin avslutning på vårt hårda arbete under en längre tid. Finska Dreverklubben har i decennier arbetat för att små hjortdjur, hos oss i första hand rådjur och vitsvanshjort, ska tillåtas som drevdjur vid jakt med små drivande hundar som avlats fram för just detta ändamål, det vill säga drevrar, berättar Nurmiluoto. Även andra drivande hundar av tillåten storlek, såsom vissa bassethundar och beaglar, får driva dessa små hjortdjur, fortsätter Nurmiluoto.

Finska Dreverklubbens ordförande Timo Nurmiluoto tar emot Wadén-priset i Åbo den 14 januari i samband med de nationella Viltdagarna.

Jägarförbundet delar varje år ut Wadén-priset till en finländsk person eller aktör som gjort en viktig insats för att främja jakt eller viltvård och på så sätt påverkat jaktens framtid. År 2019 gick priset till Yles tv-serie Eränkävijät.

Wadén-priset består av en penningpremie på tusen euro, ett diplom och ett grafikverk med skogsmotiv. Wadén-priset har fått sitt namn efter Daniel Johannes Wadén. Wadén var en av pionjärerna inom telefonin i Finland och en mycket entusiastisk jägare och förespråkare för viltvård. Genom sitt testamente har Wadén också sedan länge stött Jägarförbundets verksamhet.

Ytterligare information:

Finlands jägarförbund, vice ordförande Ilkka Mäkelä, tfn 0500 831 116040 528 6069, tuomas.hallenbergatmetsastajaliitto.fi

Finska Dreverklubben, ordförande Timo Nurmiluoto, tfn 0400 402 468, timo.nurmiluotoatgmail.com ()

Följ utdelningen av priset på Jägarförbundets Instagram-konto.

Ilkka Mäkelä
varapuheenjohtaja