Ruotsin maaseutuministeri Peter Kullgrenin tavoitteena on laskea susien metsästyksen alaraja nykyisestä 300 sudesta 170 suteen. ”Suomen tulisi päivittää suurpetolainsäädäntöään ruotsalaisen mallin mukaan”, esittää Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg.

Ruotsin tavoite: 170 sutta riittää

08.09.2023 08:29
Ruotsin tavoite: 170 sutta riittää

”Suomen tulisi päivittää suurpetolainsäädäntöään ruotsalaisen mallin mukaan”, esittää Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg. Ruotsissa suurpetojen metsästys onnistuu, Suomessa kannanhoidollisen metsästyksen poikkeusluvat jäädytetään heti, jos niistä valitetaan.

”Tapasimme Ruotsin maaseutuministeri Peter Kullgrenin yhteispohjoismaisen metsästäjäjärjestön Nordic Hunters’ Alliancen (NHA) hallituksen kokouksen yhteydessä 6. syyskuuta. Ministerin tavoitteena on laskea voimakkaasti susikannan tavoitemäärää asettamalla se Ruotsin parlamentin määrittämän tavoitehaitarin 170-270 sutta alarajalle”, kertoo myös NHA:n puheenjohtajana toimiva Hallenberg.

Norjan 40 suden kanssa se tarkoittaa, että Ruotsissa ja Norjassa olisi yhteensä 210 sutta. Ministeri kertoi, ettei maassa saisi olla enempää susia kuin on tarpeen ja susikannan pitäisi vähentyä. Näin siksi, että on toisaalta kyse maaseudun selviytymisestä.

”Suomessa eduskunnan tulisi vastaavalla tavalla määrittää suden ja muiden suurpetojen metsästyksen sosioekonomisesti kohtuullinen raja-arvo”, toteaa Tuomas Hallenberg.

Metsästyskoira susille joka toinen päivä

”Varsinaisen pääjahtikauden alettua 20. elokuuta sudet ovat tappaneet Suomessa jo kahdeksan metsästyskoiraa, lisäksi yhtä on raadeltu. Siis joka toinen päivä sudet ovat napanneet koiran kesken jahdin. Metsästyskoiran käyttö on useissa maakunnissa pian mahdotonta”, kertoo Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Jaakko Silpola.

”On hienoa, että EU on avannut susikyselyn ja haluaa kuulla paikallisia toimijoita. Kannustammekin metsästysseuroja raportoimaan tilanteestaan. Mutta muutokset vain EU-tasolla eivät riitä, ja se tapahtuu hitaasti. Toimimalla Ruotsin kanssa samassa rintamassa kehittämällä lakejamme Ruotsin mallin mukaisesti antaisimme komissiolle selkeän viestin, että suurpetojen kannanhallintaan on saatava muutos”, kannustaa Silpola.

Kuva: Ruotsin maaseutuministeri Peter Kullgren (keskellä) haluaa laskea susien metsästystä ohjaavan kantatavoitteen nykyisestä 300 sudesta 170 suteen. Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg (vas.) ja toiminnanjohtaja Jaakko Silpola (oik.) tapasivat ministeri Kullgrenin Ruotsin metsästäjäliiton toimintakeskuksessa Öster Malmassa 6.9.2023.

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, vt. viestintäpäällikkö