Ruotsin hallitus haluaa siirtää suden luontodirektiivin liitteestä 4 liitteeseen 5. Tämä tarkoittaisi, että Ruotsin susikantaa ei pidettäisi enää tiukasti suojeltuna, vaan sitä voitaisiin helpommin säädellä metsästyksellä.

Ruotsin hallitus haluaa helpottaa susikannan hoitoa direktiivin liitesiirrolla

13.07.2022 12:54

Ruotsin hallitus haluaa nyt edistää toimia, joilla susi siirrettäisiin luontodirektiivin liitteestä 4 liitteeseen 5. Hallituksen mielestä Ruotsin susikanta on pysynyt suotuisalla suojelutasolla lähes kymmenen vuoden ajan. Näin ollen hallitus katsoo, että suden suojelutaso Ruotsissa on sellainen, että laji soveltuu sisällytettäväksi liitteeseen 5. Asiasta uutisoi Svensk Jakt (linkki tiedotteen lopussa).

– Jos susi on luontodirektiivin liitteessä 5, se tarkoittaa silti, että susi on suojeltu ja sen on säilytettävä suotuisa suojelutaso. Siirto liitteeseen 5 lisäisi mahdollisuutta ryhtyä toimenpiteisiin, kuten kannanhoidolliseen metsästykseen, ihmisten ja susien välisten konfliktien vähentämiseksi esimerkiksi alueilla, joilla susikanta on tiheä, kotieläintalouden vaikutus on merkittävä ja sosioekonomiset seikat on otettava huomioon, sanoo Ruotsin maaseutuministeri Anna-Caren Sätherberg (Sosiaalidemokraattinen puolue) Svensk Jaktin uutisessa.

Uutisen mukaan Ruotsin hallitus katsoo, jotta susikannan kokoa voidaan tarvittaessa säännellä, metsästyksen tulee olla osa suden kannanhoitoa, edellyttäen kuitenkin, että suden suotuisa suojelutaso säilyy.

– Hallituksen arvio on, että ennustettavuus Ruotsin susikannan hallinnassa lisääntyisi ja sudenmetsästys voitaisiin suunnitella paremmin ruotsalaisten tarpeiden mukaan, jos susi siirretään luontodirektiivin liitteestä 4 liitteeseen 5. Liitteessä 5 susi saisi saman luontodirektiivin mukaisen suojan, kuten esimerkiksi Ruotsin hyljelajit ja majava, Anna-Caren Sätherberg kertoo.

Maaseutuministeri korostaa, että Ruotsin suurpetopolitiikan kokonaistavoite säilyy ennallaan.

–Tämä tarkoittaa, että susien ja muiden suurpetojen on saavutettava ja ylläpidettävä suotuisa suojelun taso luontodirektiivin mukaisesti, samalla kun kotieläinten pitäminen on huomattavasti helpompaa ja sosioekonomiset näkökohdat otetaan huomioon. Tieteen tulee edelleen myös muodostaa perusta Ruotsin suurpetokantojen hallinnassa, Anna-Caren Sätherberg selventää.

EU:hun vaikuttaminen ratkaisee

Ruotsin hallitus yrittää nyt vaikuttaa EU:hun ja tuore päätös yrittää siirtää susi liitteeseen 5 nähdään osana hallituksen ”uutta" susipolitiikkaa. Ruotsissa myös analysoidaan, voisiko luontodirektiivin mukainen suden suotuisan suojelutason viitearvo olla 170–270 sutta.

– Se, että haluamme nyt siirtää suden liitteeseen 5, on seuraava askel suurpetopolitiikkaamme. Meillä on suuria toiveita suden liitesiirtoon liittyen, osittain siksi, että myös useissa muissa maissa on susi liitteessä 5, kuten esimerkiksi Puolassa ja Latviassa, Anna-Caren Sätherberg sanoo.

Ruotsin Metsästäjäliitto on tehnyt monta vuotta työtä suden siirtämiseksi luontodirektiivin liitteestä 4 liitteeseen 5. Liitto suhtautuu myönteisesti tuoreeseen hallituksen viestiin.

– Olemme erittäin iloisia, että monien puolueiden poliitikot ovat ymmärtäneet nykytilanteen järjettömyyden ja ovat nyt valmiita ryhtymään toimiin, sanoo Ruotsin Metsästäjäliiton puheenjohtaja Peter Eriksson.

Suden siirto luontodirektiivin liitteestä 4 liitteeseen 5 tarkoittaisi, että susikannan hallinta metsästyksellä olisi paljon helpompaa. Kun susi on nyt liitteessä 4 (tiukasti suojeltu), tulee aina erittäin tarkasti perustella, miksi susia on tarpeen metsästää, todetaan Svensk Jaktin uutisessa.

Suomen sudet samassa veneessä

Suomen susikanta on määritelty poronhoitoalueella luontodirektiivin liitteeseen 5 ja muualla maassa liitteeseen 4. Lajiliitemäärittely tehtiin Suomen EU:hun liittymisneuvottelujen yhteydessä vuonna 1994. Naapurimaistamme Virossa susi on luontodirektiivin liitteessä 5.

Suomen Metsästäjäliitto on pyrkinyt jo pitkään edistämään suden siirtämistä koko maassa liitteeseen 5 suden kannanhallinnan helpottamiseksi. Luontodirektiivin lajiliitesiirron tekee kuitenkin haasteelliseksi muun muassa se, että siirtoon johtava aloite on tultava EU-komissiolta sekä päätöksen tulee olla jäsenmaiden edustajien kesken yksimielinen. Komission kanta luontodirektiivin lajiliitesiirtoihin on toistaiseksi ollut nihkeä.

Tiedotteen uutinen on referoitu ja käännetty sekä täydennetty suomalaisilla tiedoilla, alkuperäinen artikkeli Svensk Jakt 13.7. svenskjakt.se/start/nyhet/regeringen-vill-gora-det-enklare-att-forvalta-vargen-genom-jakt

Kysyttävää? Älä epäröi ottaa yhteyttä!

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, vt. viestintäpäällikkö