Pohjoismaisten metsästäjäjärjestöjen yhteistyöelin Nordic Hunters Alliance (NHA) kokoontui keskiviikon ja torstain aikana 4.-5.9.2024 Suomessa.

Pohjoismaiset metsästäjäjärjestöt koolla Suomessa

06.09.2024 13:05
NHA vieraat Sakolla

Kokouksen yhteydessä paikalla olleet edustajat vierailivat Riihimäellä Sakon tehtaalla, Metsästysmuseolla sekä Metsästäjäliiton toimistolla, Erätalolla. Vieraat majoittuivat Tervakosken Metsästysseuran majalla sekä osallistuivat Metsästäjäliiton järjestämään sorsajahtiin sekä valkohäntäpeuran kyttäysjahtiin.

Kokouksen asialistalla puhuttivat erityisen voimakkaasti pohjoismaiden suurpetotilanne ja metsästyksen lainsäädäntö ja luvitus eri maissa, mutta sen lisäksi myös taantuvien vesilintulajien maakohtaiset säätelyt sekä hylkeiden metsästys Itämeren alueella. NHA:n puheenjohtajana toimii seuraavan kolmivuotiskauden ajan Tanskan metsästäjäliiton puheenjohtaja Claus Lind Christensen ja varapuheenjohtajana Ruotsin metsästäjäliiton puheenjohtaja Peter Eriksson.

Tapaamisen lopuksi kuultiin maakohtaiset tilannekatsaukset.

- Suomalaiselle metsästykselle on tärkeää olla perillä siitä, mitä pohjoismaiden muissa metsästysjärjestöissä kulloinkin on ajankohtaista ja mikä puhuttaa missäkin, toteaa Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Jaakko Silpola. Meidän on myös tärkeää tehdä samansuuntaista edunvalvontaa niin kotimaissa kuin EU-tasolla. Vain tuntemalla lähialueidemme metsästyskäytänteet voimme olla mukana vaikuttamassa omissa asioissamme tavalla, jotka on koettu muualla hyviksi ja toimiviksi, hän jatkaa.

Nordic Hunter Alliance perustettiin 1947 ja se edustaa 600 000 metsästäjää Norjassa, Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa sekä Islannissa.

Katso lisää Nordic Hunters Alliance sivuilta https://www.en.nordichunters.eu/

Kuva 1 Sakon hirvellä:
Kuvassa hirven vasemmalla puolella, vasemmalta oikealle NHA:n juristi Johan Svalby, Tuomas Hallenberg, Sakon tj. Juha Alhonoja, Ere Grenfors, Sako Group Oy.n tj. Raimo Karjalainen, Teemu Simenius, Islannista David Ingasson.
Hirven oikealla puolella, oikealta vasemmalle Jussi Partanen, Tanskasta Claus Lind Christensen (pj) ja Niels Sondergaard, Ruotsista Mattias Olsson ja Carl-Johan Djurstedt Holm. Polvella hirven edessä Jaakko Silpola sekä Ruotsista Solveig Larsson. Kuvasta puuttuu Knut Arne Gjems Norjasta.

Kuva 2 Museon kirjastossa:
Metsästysmuseon kirjastonhoitaja Taru Liukkonen (selin vasemmalla) sekä museonjohtaja Pekka Allonen (oikealla) esittelivät pohjoismaisille vierailla C. A. Borgströmin kirjastoa, joka sijaitsee Riihimäellä metsästysmuseon yhteydessä ja sisältää paljon myös pohjoismaista eräkirjallisuutta.