Metsästäjäliiton hallitus on 26.6.2024 kokouksessaan hyväksynyt seitsemän piirinsä yhteisesti tekemän esityksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valinnasta seuraavin piirien esittämien periaatteiden mukaisesti.

Päätös Metsästäjäliiton hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan suositellusta valintaprosessista

01.07.2024 10:59

Esitämme, että liitto on aktiivinen ja aloitteellinen, jotta seuraavan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valinta toteutetaan avoimen ehdokasasettelun kautta. Toivomme, että liitto tiedottaa piirien mahdollisuudesta ja oikeudesta asettaa ehdokkaita esimerkiksi 15.9.2024 saakka. Ehdokkaiden esittely ja vaalipaneelit liiton eri kanavissa toteutettaisiin näin liittokokoukseen mennessä. Valinta suoritetaan sääntöjen mukaisesti syysliittokokouksessa.

Perustelut

Metsästäjäliiton slogan on olla koti kaikille metsästäjille. Liiton arvot, julkinen esiintyminen ja ennen kaikkea näihin pohjautuvat teot luovat pohjan liiton uskottavuudelle ja sitä kautta toiminnan menestykselle.

Arvomme ovat toimintamme ohjenuora. Suuri yleisö ja erityisesti metsästäjät seuraavat tarkasti Metsästäjäliiton toimintaa. Nyt tarvitaan toimia avoimuuden lisäämiseksi.

Avoimella ehdokasasettelulla lisätään toiminnan luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä, sekä korostetaan liiton arvoja. Samalla mahdollistetaan keskustelu ehdokkaiden näkemyksistä, vahvuuksista ja edunvalvonnan painopisteistä. Ehdokkaat saisivat myös tuoda julki ajatuksiaan liiton kehittämisestä kohti aitoa metsästäjien yhteistä kotia. Uskomme, että näin saisimme liitolle ehdokkaista juuri sen parhaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.

Puheenjohtajan valinta on erinomainen paikka korostaa Metsästäjäliiton asemaa metsästyssektorin keskeisenä toimijana.

Metsästäjäliiton liittohallitus hyväksyi tehdyn esityksen. Lisäksi hallituksessa todettiin, että tästä huolimatta ehdolle on mahdollista asettua liiton sääntöjen mukaan aina kokouskäsittelyyn asti.

Ilkka Mäkelä
puheenjohtajan tehtävää hoitava varapuheenjohtaja