Metsästäjäliitto järjesti kaikille avoimen Suurpetoseminaarin torstaina 17.11. klo 12.00-15.30 Helsingissä, Hotel Arthurissa. Tilaisuudesta voi katsoa tallenteen.

Osallistu suurpetoseminaariin 17.11.2022

09.10.2022 09:18

Katso tallenne >>

Metsästäjäliitto järjestää Suurpetoseminaarin torstaina 17.11. klo 12.00-15.15 (lounas klo 11) Helsingissä, Hotel Arthurissa. Seminaari on kaikille avoin. Tilaisuus livestriimataan klo 12 alkaen eli sitä voi seurata myös etänä internetin välityksellä.

Yleisöllä on salista ja etäyhteyksien päästä mahdollisuus lähettää sähköisesti kysymyksiä paneelin vetäjille etukäteen tai tilaisuuden aikana. Tila ei ole esteetön. Ilmoitathan mahdollisista erityistarpeista ilmoittautumisen yhteydessä.

Ohjelma

Seminaarin teemana on suurpetojen kannanhoidollinen metsästys. Valtiovallan tervehdyksen tilaisuuteen tuo maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen.

Tilaisuuden aikana kuullaan kansainvälisiä terveisiä Ruotsin metsästäjäliitosta suurpetovastaava Gunnar Glöerseniltä ja metsästäjien EU-etujärjestön FACE:n pääsihteeriltä David Scallanilta sekä kotimainen asiantuntijapuheenvuoro Riistakeskuksen julkisten hallintotehtävien päällikkö Sauli Härköseltä. Videoterveiset yleisölle lähettää toimeenpanokieltoon laitetun karhunmetsästyksen poikkeusluvan haltija, metsästäjä Mika Juntunen, Juukasta, Pohjois-Karjalasta.

Asiantuntijapuheenvuorojen jälkeen seminaarissa on kaksi paneelia:

Paneeli 1:

Suurpetojen kannanhoidollisen metsästyksen varmistaminen ja lainsäädännölliset kehitystarpeet - karhunmetsästyksen poikkeusluvan haltija, metsästäjä Mika Juntunen, Juuka, Pohjois-Karjala, julkisten hallintotehtävien päällikkö Sauli HärkönenSuomen riistakeskus, rikosylikomisario Harri-Pekka PohjolainenPoliisi, kenttäjohtaja Timo LeskinenMaa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK), erityisasiantuntija Jussi LaanikariMaa- ja metsätalousministeriö (MMM), luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere GrenforsSuomen Metsästäjäliitto. Paneelin puheenjohtajana toimii päätoimittaja Jouni KemppainenMaaseudun Tulevaisuus.

Paneeli 2:
Mitä suurimmat puolueet haluavat tehdä suurpetojen kannanhoidolliseen metsästyksen varmistamiseksi?

Paneeliin osallistuvat kansanedustajat: Suomen Sosialidemokraattinen puolue SDP Raimo PiirainenPerussuomalaiset Jenna SimulaKokoomus Markku EestiläKeskusta Anne KalmariVihreät, Jenni Pitko. Keskustelua johtaa toimittaja Pekka Ervasti.

Katso tilaisuuden tarkka aikataulu tästä.