Metsästäjäliitto vastaa Suomessa metsästysammunnan kilpailutoiminnasta. Metsästysammunnan kilpailutoiminta tähtää vastuullisiin riistalaukauksiin. Kilpailuissa on kaksitoista haulikko-, kivääri- ja ilmakiväärilajia. Niissä kaikissa on mahdollisuus kilpailla SM-tasolla sekä kansainvälisissä lajeissa myös PM- ja EM-tasolla.

Metsästysammunnan tuomarikoulutuksiin osallistunut jo yli 900 henkeä

28.04.2022 12:13

Jotta kilpailuja voidaan viedä läpi, tarvitaan jokaiseen kilpailuun tuomareita. Metsästäjäliitto on tänä vuonna järjestänyt metsästysampumatuomareiden verkkokoulutuksia, sillä vanhat tuomarikortit vanhenevat toukokuun lopussa. Verkkokoulutusten tukena on ollut niin sanottuja hybridikoulutuksia, joissa metsästysseuran majalle on voinut kokoontua seuraamaan videonäytöltä verkkokoulutusta. Tuomarikokeen on voinut suorittaa koulutuksen jälkeen verkossa tai tupaillassa paperiversiona. Metsästysammunnan lajituomarikoulutuksessa käydään läpi lajin säännöt (johdanto, yleismääräykset, lajien säännöt) vuodelle 2022 sekä muut keskeiset asiat. Tutustu Metsästäjäliiton ampumalajeihin täällä.

”Tähän mennessä tuomareita on koulutettu kevään aikana jo yli 900 henkeä ja heillä on lähes 2000 eri lajien tuomaripätevyyttä, mikä on hieno määrä ja mahdollistaa metsästysammunnan kilpailujen jatkumisen myös tulevina vuosina”, Metsästäjäliiton metsästysampumapäällikkö Jussi Partanen toteaa.

Metsästysammunnan kilpailutyöryhmän organisoimat verkkokoulutukset päättyvät tältä erää, mutta piirit voivat edelleen järjestää tupailtakoulutuksia ja niitä löytyy jo muutamia toukokuulle liiton tapahtumakalenterista.

Nyt uusitut tuomarikortit ovat voimassa sääntökaudella 2022−2027.

”Katsotaan saadaanko 1000 tuomarin raja rikki ennen toukokuun loppua, jolloin edellisen kauden tuomarikortit vanhenevat ”, Jussi Partanen toteaa lopuksi.

Tämän vuoden metsästysammunnan SM-, PM- ja EM-kilpailukalenteri:

Ilma-aseet

Pohjois-Savo