Metsästäjäliiton hallitus linjasi 5.4.2023, että Metsästäjäliittoa edustavat liiton jäsenet eivät osallistu liiton tai muiden organisaatioiden järjestämiin toimintoihin tai tapahtumiin Suomessa tai ulkomailla, joihin osallistuu venäläisiä tai valkovenäläisiä.

Metsästäjäliittoa edustavat toimijat eivät osallistu tapahtumiin, joissa on venäläisiä tai valkovenäläisiä

06.04.2023 10:25

Päätös koskee esimerkiksi kansainvälisiä metsästysammuntakilpailuja tai muita järjestötapahtumia. Kansainvälinen sportinglajien liitto FITASC ei ole kieltänyt venäläisten tai valkovenäläisten ampujien osallistumista kilpailuihinsa. Metsästäjäliiton osalta päätös koskee FITASC:n Eurooppalaisen metsästysammunnan EM-kilpailua Slovakiassa 30.6.-2.7.2023.

Suomen ampumaurheiluliitto (SAL) linjasi jo viime viikolla, että suomalaiset ampumaurheilijat eivät osallistu kilpailuihin, joihin päästetään ja joissa kilpailee venäläisiä ja valkovenäläisiä urheilijoita. Latvia, Liettua ja Viro ovat ilmoittaneet, että maiden lait kieltävät kilpailutapahtumat, joihin osallistuu venäläisiä ja valkovenäläisiä urheilijoita. Ukraina on ilmoittanut, ettei se osallistu kisoihin, jos venäläiset osallistuvat.

Pohjoismaiden metsästäjäjärjestö (Nordic Hunters’ Alliance, NHA) keskustelee ja mahdollisesti linjaa asiasta ensi viikolla järjestettävässä kokouksessaan Tanskassa.

Jos Suomen Metsästäjäliiton edustajat eivät voi osallistua tapahtumaan edellä mainituista syistä, niin kaikki ennakkoon tai paikan päälle matkustamisesta aiheutuneet erikseen määritellyt kulut maksaa Suomen Metsästäjäliitto. Jos voidaan osoittaa, että etukäteen oli tiedossa, että tapahtumaan osallistuu venäläisiä tai valkovenäläisiä, kuluja ei korvata muilta osin kuin mitä on aiheutunut ennen asian tultua tietoon.

Suomen Metsästäjäliitto esittää FITASC:n heinäkuussa pidettävän vuosikokouksen asialistalle, että venäläiset ja valkovenäläiset suljetaan pois FITASC:n alaisista kilpailuista siihen saakka, kunnes Venäjän sotatoimet ovat päättyneet Ukrainassa. Suomen Metsästäjäliitto lähettää edustajan FITASC:n heinäkuussa Unkarin Budapestissa järjestettävään vuosikokoukseen valvomaan asian käsittelyä.

Jussi Partanen
metsästysampumapäällikkö