Metsästäjäliitto suosittelee jäsenilleen, ettei kyyhkyjä ja vesilintuja ruokittaisi, mikäli alueen lintuinfluenssan tautitilanne sitä edellyttää. Metsästäjiä pyydetään lisäksi seuraamaan viranomaisohjeistusta ja toimimaan ohjeiden mukaan, jos kuolleita lintuja löytyy.

Metsästäjäliitto suosittaa: Pidättäydy riistalintujen ruokinnalta, mikäli alueella on lintuinfluenssaa

20.07.2023 12:11

ETT ry (Eläinten terveys) uutisoi omassa tiedotteeseen uusia lintuinfluenssatapauksia ilmenneen sekä luonnonvaraisilla linnuilla, että turkiseläimillä. Naurulokkien joukkokuolemia on ilmennyt erityisesti Etelä-Pohjanmaan alueella, jonne Seinäjoen alueen ympäristöterveydenhoito on jo antanut vastaavan suosituksen. Lintuinfluenssa aiheuttaa merkittävän riskin suomalaiselle ruoantuotannolle ja metsästäjiä pyydetään huomioimaan tämä osana vastuullisuutta.

ETT ry:n asiantuntijaeläinlääkäri Hannele Nauholz suosittaa, että siipikarjaa hoitavien henkilöiden ei ole suositeltavaa osallistua lintujen metsästykseen akuutissa riskitilanteessa eli jos metsästysalueella on todettu lintuinfluenssatapauksia. On muistettava, että kaikki lintuinfluenssavirusta kantavat luonnonvaraiset linnut eivät välttämättä oireile näkyvästi. Koirat voivat lintuja noutaessaan saada viruksen ja levittää sitä eteenpäin. Metsästäjän iholla, vaatteissa ja varusteissa lintuinfluenssavirus voi levitä siipikarjaan, mikäli tartuntaketjua ei katkaista huolellisin puhdistus- ja desinfiointitoimin ennen siipikarjayksikköön menoa.

Lisätietoa saatavilla:

Seuraa tautitilannetta alueellasi Ruokaviraston sivuilta

Viranomaisohjeita jos löytää kuolleen linnun (näytteet ja hautaaminen)

ETT tiedote 14.7.2023

Ere Grenfors