Avoimuusrekisteri on uusi, Suomessa juuri käyttöön otettu rekisteri, jonka tarkoituksena on lisätä avoimuutta päätöksenteossa. Rekisteriin ilmoitetaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvasta pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta vaikuttamistoiminnasta eli lobbaamisesta sekä sen neuvonnasta. Tavoitteena on, että kansalaiset voivat paremmin seurata, kuka ja miten pyrkii vaikuttamaan päätöksiin, jotka koskettavat meitä kaikkia.

Metsästäjäliitto mukana edistämässä vaikuttamistoiminnan avoimuutta

06.09.2024 13:30

Metsästäjäliitto avoimuusrekisterissä

Metsästäjäliitto tekee säännöllisesti töitä valvoakseen metsästäjien etuja. Osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen on olennainen osa liiton toimintaa.

Avoimuusrekisterin myötä Metsästäjäliitto on tehnyt ilmoituksen omasta vaikuttamistoiminnastaan huhti-kesäkuun 2024 ajalta. Ilmoituksesta käy ilmi, että liitto on ajanjakson aikana ollut yhteydessä muun muassa maa- ja metsätalousministeri Essayhaan ja puolustusministeri Häkkäseen sekä moniin eduskuntaryhmiin.

- Metsästäjäliitto on sitoutunut avoimuuteen ja vastuullisuuteen. Toivomme, että avoimuusrekisteri edistää luottamusta yhteiskunnalliseen päätöksentekoon, sanoo liiton toiminnanjohtaja Jaakko Silpola.

Metsästäjäliitto antaa vuosittain lukuisia asiantuntijalausuntoja metsästykseen, aseisiin ja riistanhoitoon liittyvissä lakimuutoksissa ja muissa tärkeissä metsästyksellisissä asioissa sekä osallistuu moniin eduskunnan valiokuntakuulemisiin. Myös osallistuminen eri ministeriöiden työryhmiin on yksi liiton toimintamuoto. Esimerkiksi parhaillaan työtään tekee MMM:n suurpetotyöryhmä, jossa liitolla on edustaja.

Viimeisimpänä liitto on lausunut MMM:n asetukseen koskien metson, teeren, pyyn ja riekon metsästyksen kieltoa kaudella 2024-25. Kaikki liiton lausunnot löytyvät kokonaisuudessaan verkkosivuiltamme osoitteesta:
metsastajaliitto.fi/lausunnot.

Lisätietoja avoimuusrekisteristä löydät Valtiontalouden tarkastusviraston verkkosivuilta: https://www.vtv.fi/tarkastus-ja-valvonta/avoimuusrekisteri/