Metsästäjäliitto kannustaa osallistumaan suden DNA-näytekeräykseen

22.10.2020 13:40

Metsästäjäliitto kannustaa osallistumaan suden DNA-näytekeräykseen: Seuraava koulutus tänään to 22.10.2020

Metsästäjäliitto kannustaa metsästäjiä eri puolilta Suomea osallistumaan suden DNA-näytekeräämiseen. DNA-seuranta laajenee valtakunnassa niin, että tavoitteena on saada DNA-näyttein todennetuksi ja kartalle merkityksi kaikki susilaumat ja susiparit. Toivottavasti myös yksinäiset sudet saadaan DNA-todennuksen piiriin.

Näytteiden keräämiseen kaivataan jopa satoja uusia vapaaehtoisia. Pitäjiin tarvitaan myös uusia keräysvastaavia, jotka toimivat tietyn alueen näytteiden kerääjien yhteyshenkilöinä ja keräämisen koordinaattoreina.

Tarkat ohjeet suden DNA-näytteiden keräämisestä, näytekeräämisen koulutuksesta, koulutusmateriaalit itseopiskeluun ja listat lisätiedon antajista löytyvät täältä: http://riistahavainnot.fi/suurpedot/dnakerays/kerayksen-taustaa

Näytekeräyskoulutusmateriaalin voi opiskella itse ja 45 minuutin video-opetusaineisto löytyy yllä olevan linkin takaa. Samasta linkistä löytyy myös neljän sivun mittainen keräysohje.

Koulutusta järjestään myös reaaliaikaisesti netissä. Koulutuksia on jäljellä kaksi seuraavan aikataulun mukaisesti:

22.10. klo 18:00-19:30
28.10. klo 14:00-15:30

Ilmoittautumislinkki koulutuksiin löytyy tämä linkin takaa sivun alareunasta:

Tarkempaa tietoa DNA-näytteistä ja näytekeräyksestä löydät tutustumalla Luken erikoistutkija Katja Holmalan vastauksiin. Metsästäjäliitto teki hänelle 8 DNA-kysymystä. Löydät vastaukset täältä: https://jahtimedia.fi/luonnossa/susikannan-arvioinnissa-dna-tarkeassa-roolissa

Metsästäjäliiton hallitus on linjannut, että Liitto kannustaa jäseniään DNA-näytteiden keruuseen ja tukee DNA-näytteisiin perustuvaa kanta-arvion tekemistä Tassu-havaintojärjestelmän osana. Molempia järjestelmiä tarvitaan. On metsästäjien etu, että sudet saadaan kartoitetuksi mahdollisimman kattavasti. Näin susikanta-arvio on mahdollisimman luotettava.

Jaakko Silpola
toiminnanjohtaja, vt. viestintäpäällikkö